Kennedy är ett av Viasats nytillskott i kanalens formel 1-sändningar. Ett annat är racingföraren Björn Wirdheim. Och han är, till skillnad mot Kennedy, väldigt tveksam till halon.

Jag vet exakt varför man har infört den. Men min åsikt är att det alltid ska vara lite farligt att sitta i en racerbil, för det är tjusningen med det hela. Man får inte ta bort den här faktorn som kräver mod för att vara snabb i vissa situationer, säger Björn Wirdheim.

TT: Är fara ett självändamål?

Ja, till en viss del. Det måste finnas en viss risk med att köra racerbil. Annars kan vem som helst göra det. Sedan dödsolyckorna med (Roland) Ratzenberg och (Ayrton) Senna 1994 har man gjort enorma framsteg när det kommer till förarsäkerhet, men det får inte bli för mycket.

Flera dödsolyckor

Den nya störtbågen, som sitter som ett skydd över cockpit, har införts efter flera olyckor där förare har omkommit efter att ha fått flygande föremål i huvudet.

Kritiken mot halon har bland annat gällt att den förstör formel 1-bilarnas utseende. Mercedes stallchef Toto Wolff sade exempelvis häromdagen att han skulle såga bort halon med en motorsåg om han bara fick chansen, men mötte snabbt motstånd från Internationella bilsportförbundets ordförande Jean Todt som kallade Wolffs uttalande för "barnsligt".

Förra året hade vi 42 dödsolyckor inom motorsporten. Det är oacceptabelt. Det är mänskligt att vara emot förändring, men så fort vi efter noggranna tester vet att en förändring gör gott, så ska vi implementera den, sade Jean Todt enligt The Guardian.

Farligt 70-tal

Nina Kennedys pappa Ronnie Peterson dog efter en krasch på Monzabanan 1978, när hon var två år gammal. På 70-talet var olyckorna många, liksom dödsfallen. Hon tycker varken att utseende eller fara ska få gå före förarnas säkerhet.

Jag förstår att det finns en tjusning i att ge sig in i någonting farligt, och det var väl det som gjorde att så många tittade på 70-talet, att det faktiskt kunde hända hemska saker. Men jag är ändå för säkerhet före allt, säger Nina Kennedy.

Hon får stöd av en av dem som faktiskt vet hur det är att köra med skyddet: formel 1-föraren Marcus Ericsson.

Det har varit väldigt mycket debatt om det här och många olika åsikter. Jag tycker väl så här: De senaste åren har vi sett en del dödsolyckor efter att folk har fått saker i huvudet. Och om det här nya systemet kan rädda ett liv så är det värt allt. Så ser jag på det, säger han.