Kristoffersson har säkrat titeln med två tävlingar kvar att köra. Han och stallkompisen Petter Solberg, som ligger tvåa i VM-serien, har fabriksstöd från Volkswagen som lagt ner sin satsning på rally för att i stället gå över till rallycross. Det har gett stallet en särställning bland rallycrosstallen.

Vi vet att de la miljarder på sitt rallyprogram och har utvecklat en fantastisk bil. Vi är långt, långt ifrån några miljarder. Vi och de andra teamen kanske spenderar mellan 20 och 40 miljoner, säger Susann Hansen som är stallchef i Team Peugeot Hansen, till Radiosporten.

Sonen Timmy, som är sexa i VM-serien, säger att han är arbetslös nästa år eftersom det inte är säkert att Peugeot vill fortsätta i rallycross-VM. Och fjolårsvärldsmästaren Mattias Ekström, trea just nu, säger att han inte fortsätter nästa år i nuvarande form.

Jag kommer absolut inte göra det som privatist, för den nivån rallycross tagit efter att Volkswagen gick in så vet jag att min plånbok och min spargris är för liten, säger Audiföraren.

De andra teamen vill begränsa Volkswagens stora dominans och ska föreslå till det internationella bilsportförbundet Fia att förändringar måste genomföras. Något som diskuteras är ett budgettak.