Syftet med priset är att uppmärksamma företag som funnits under längre tid och levererat till fromma förmån för alla, med arbete, produkter eller tjänster.
– Vi vill lyfta fram hårt och långsiktigt arbete runt omkring oss. I praktiken är det fråga om ungefär 30-70 åriga tidsperspektiv. Ojoj, vilka tidshjältar och föredömen det finns när man tänker till, säger Peter Olofsson och fortsätter:
– Det handlar om att hedra hårt arbete och mental kondition. Många gånger tar man befintliga företag för givna och uppmärksammar bara det som är nytt och spännande. Genuinitet är viktigt för oss. Det man gör i ett företag är inte roligt och synligt hela tiden. Ibland måste man kämpa på. Långsiktighet är i fokus.
Hur känns det att dela ut priset i år på plats under galakvällen?
– Det är bättre än digital samvaro. Glädjande!
Vad är roligast med att dela ut priset?
– Den största glädjen är att det är ett fint gensvar. Många uppskattar och mottagarna är stolta över vårt pris.
Hur jobbar ni för att komma fram till en vinnare?
– En jury nominerade fritt. Sedan resonerar, tycker och tänker vi kring olika aktörer och branscher. Vi avslutar med att rösta.