PÄ onsdagskvÀllen förra veckan stÀngdes Pajalabron pÄ vÀg 99 dÄ man upptÀckte en misstÀnkt sprickbildning. Trafiken har dÄ letts om till vÀg 983, Àven gruvbolagets Kaunis Irons malmtransporter. Detta har lett till att vÀgen nu körts sönder.
â PĂ„ en vecka var vĂ€gen sönderkörd och helt pulveriserad. Det Ă€r en gammal "heinĂ€tie" som det heter pĂ„ finska, en vĂ€g dĂ€r man körde hö förr i tiden, sĂ€ger Alf Andersson, som jobbar i restaurangen vid Kaunisvaaragruvan och kör pĂ„ vĂ€gen varje dag.
Enligt honom Àr vÀgen inte gjord för 90 tons malmtransporter som gjort att vÀgen Àr full i gropar. Han menar att man borde tÀnkt till tidigare och gjort nÄgot Ät bÄde vÀgen och bron. Bron som nu Àr avstÀngd till sommaren.
â Bilarna tar stryk och det tar lĂ€ngre tid att ta sig fram pĂ„ vĂ€gen. Det finns heller inget alternativ till vĂ€gen om man inte vill ro över vattnet nu nĂ€r bron Ă€r sönder, sĂ€ger han.
Enligt Lars Wallgren som Àr logistikchef vid Kaunis Iron har de följt Trafikverkets rekommendationer och kört 64 tons transporter istÀllet för 90 ton dÄ vÀgen inte Àr riktigt hÄllbar.
â Vi har dispens att köra 90-ton men just nu klarar den inte det och dĂ„ har lasterna sĂ€nkts. Vi kör Ă€ven i 50 kilometer i timman, dels för sĂ€kerheten men ocksĂ„ för att vĂ€gen ska hĂ„lla bĂ€ttre, sĂ€ger han.
Trots det sÄ har vÀgen inte klarat transporterna vilket Wallgren tror beror pÄ att tjÀlen inte lagt sig.
â VĂ€gen har nĂ„gra svaga omrĂ„den och nu nĂ€r det Ă€r varmt har tjĂ€len inte lagt sig och vĂ€gen Ă€r inte lika tĂ„lig.
Trafikverket medger att delar av vÀgen har gÄtt sönder pÄ stÀllen dÀr belÀggningen inte hÄllit.
â Just nu hĂ„ller vi pĂ„ att förstĂ€rker vĂ€gen och blir nog klar med det under fredagen. VĂ€gen Ă€r inte riktigt klassad för malmtransporter pĂ„ 90 ton men den ska klara 64 tons transporter, sĂ€ger Jan Eliasson, projektledare vid Trafikverket.
Ăven han menar att vĂ€gen gĂ„tt sönder dels pĂ„ grund av att tjĂ€len inte lagt sig.
â VĂ€gen Ă€r klassad för 64 tons transporter och vi har Ă€ven haft dispens för transporter pĂ„ 90 ton men det har vi stoppat nu. SĂ„ fort vi fixat belĂ€ggningen och vĂ€gen fryser pĂ„ igen sĂ„ kommer de kunna köra Ă€ven med 90 tons transporter utan att vĂ€gen gĂ„r sönder, sĂ€ger han.