Logga in
Logga ut

Olov Abrahamsson

Ledarbloggen

En glädjens dag för Norrbotten


Regeringen prioriterar Norrbotniabanan. FOTO: TT


I en intervju i P4 Västerbotten meddelar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och bostadsminister Peter Eriksson (MP) att Norrbotniabanan finns med i den nationella infrastrukturplanen som presenteras i sin helhet inom kort.

Banan är fullt finansierad till Skellefteå, en kostnad på omkring 7 miljarder kr och kommer att påbörjas under den här mandatperioden. Det gäller även planeringen för den fortsatta sträckningen. 

Beskedet är mycket glädjande för både folk och företag i norra Sverige.

”Det kommer väsentligen att förbättra möjligheterna för gods- och persontrafik”, säger Leif Pettersson, Boden, S-riksdagsledamot och ledamot i riksdagens trafikutskott, som länge kämpat för Norrbotniabanan. 

Fredrik Lundh Sammeli, ordförande för Socialdemokraterna i Norrbotten, konstaterar helt riktigt att den S-ledda regeringen, till skillnad från den tidigare alliansregeringen, gett hög prioritet åt Norrbotniabanan.

”Gång på gång visar det sig att vi har en regering, som till skillnad från den förra, ser till hela landet och ger förutsättningar för fortsatt tillväxt och framtidstro även i vår del av landet”, säger Lundh Sammeli.

Det borde också påverka hur norrbottningar och västerbottningar röstar i höstens val. Ulf Kristersson och Moderaterna ger fortfarande oklara besked om Norrbotniabanan, minst sagt.

I en intervju i tidningen Fastighetsnytt har riksdagsledamoten Edward Riedl (M) beskrivit Norrbotniabanan som ”en dålig affär”. Riedl tycker att banbygget borde vänta till efter 2030. 

Hans partikollega Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd i Stockholm, går ännu längre och beskriver Norrbotniabanan som ”en krigsförklaring mot Stockholm”.

Det är uttalanden som står i bjärt kontrast mot Stefan Löfvens och Socialdemokraternas tydliga besked.

Annorlunda uttryckt: Det gör skillnad för norra Sverige om det blir S eller M som leder regeringen efter valet i september. Med M-styre riskerar Norrbotniabanan på nytt att skjutas långt in i den osäkra framtiden.

Bloggen minns 2018 (del 12)


Mårten Görnerup, vd för Hybrit, välkomnade statsminister Stefan Löfven till invigningsceremonierna vid gamla NJA-kajen på SSAB-området i Luleå. FOTO: Pär Bäckström/Frilans

 

Onsdag 20 juni var en historisk dag i Luleå. Statsminister Stefan Löfven (S) och vice statsminister Isabella Lövin (MP) tog de första spadtagen för pilotanläggningen för Hybrit på SSAB-området i Luleå.

”Från att ha betraktats som en del av miljöproblemen blir vi nu en del av lösningen”, sa en stolt SSAB-anställd som jag samtalade med under invigningsceremonierna.

I samarbete med statliga Vattenfall och LKAB har ståljätten SSAB bestämt sig för att utveckla en stålproduktion helt utan koldioxidutsläpp.

Statliga Energimyndigheten bidrar med totalt 528 miljoner kr och siktet är inställt på att ha en lösning på plats för fossilfritt stål 2035.

Om den blir framgångsrik innebär det att Sverige kan sänka sina koldioxidutsläpp med tio procent och Finland med sju procent.

Med andra ord: Gamla tunga basnäringar i norra Sverige går i täten för utveckla ny teknik och minska sin klimatpåverkan.

Industri- och miljöpolitiska ambitioner förenas på ett snyggt och framtidsinriktat sätt. Rimligen  kommer det att ge Norrbotten och länets näringsliv internationella konkurrensfördelar. 

Framtiden ligger inte att hålla fast vid gamla miljöskadliga lösningar utan att utveckla nya hållbara lösningar.

Bloggen minns 2018 (del 11)  


Malin Ackholt blev omvald som ordförande för Hotell- och Restaurangfacket.

 

1-4 juni begav jag mig till Stockholm. Hotell- och restaurangfacket (HRF), som organiserar ungefär 30.000 medlemmar, kongressade och firade samtidigt sitt 100-årsjubileum.

Det blev en påminnelse om fackföreningsrörelsens historiska betydelse för att lyfta villkoren för servitriser, städerskor, diskare och andra låglönegrupper, liksom om att facket har en central roll även i det moderna samhället.

Dagens förhållanden är givetvis bättre än de var 1918. Men även dagens arbetsliv rymmer problem och orättvisor. 

Över 80 procent av hotellstädarna lever med arbetsrelaterad värk i kroppen, enligt HRF:s rapporter. Många tvingas knapra värktabletter för att klara jobbet. Slitet tär hårt på städarnas fysiska och psykiska välbefinnande.

100 år efter Hotell- och restaurangfackets grundande finns alltså fortfarande massor att göra för att förbättra villkoren på svensk arbetsmarknad.

Jag skrev om HRF-kongressen i en ledare 1 juni samt i ett blogginlägg 2 juni. Dessutom uppmärksammade jag förbundets internationella solidaritetsarbete i en text 5 juni.

Bloggen minns 2018 (del 10)


Leif Mettävainio, Maritha Meethz, Mustafa Tokalic och Anders Öberg bjöd på mat och prat i Socialdemokraternas verksamhetslokal i Luleå.

 

I slutet av maj besökte jag Socialdemokraternas nya verksamhetslokal i bostadsområdet Örnäset i Luleå. Jag skrev om det i NSD 26 maj.

Där berättade valombudsmannen Leif Mettävainio om de aktiviteter som S planerat för att öka det politiska intresset och höja valtemperaturen i området.

Under mötet på Örnäset blev jag också bjuden på en smarrig bosnisk kyckligsoppa - tillagad av Mustafa Tokalic, medlem i Luleå Östra S-förening.

 

Efteråt bad jag att få receptet av Tokalic. Här följer det:  

Kycklingsoppa (Begova Corba, 4-5 portioner)

400 g kycklingfiléer

2 morötter

30-40 g okra

1 st selleri

1 msk hackad persilja

1 dl ris

Vegeta/salt

1,5 l kallt vatten

Topping:

1 dl crème fraiche (krydda efter smak)

Lägg kyckling, morötter, selleri och persilja i en kastrull med 1 1/2 l kallt vatten. Krydda med vegeta ock koka till en buljong. Sila av buljongen när grönsakerna känns mjuka. Tärna kyckling och grönsaker.

Okra kokas mjuk i buljongen. Riset kokas separat. Blanda sedan ihop alla övriga ingredienser och låt det bli varmt. Servera med topping i tallriken.

Smaklig måltid! 

Bloggen minns 2018 (del 9)

 

Arbetarrörelsens 1 maj-demonstrationer genomfördes för första gången 1890. 128 år senare fortsätter LO och Socialdemokraterna att manifestera runtom i hela Sverige.

Själv lyssnade jag på landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (i mitten av bilden) som var huvudtalare i Luleå och Boden.

I ledarbloggen samma dag citerade jag Bucht och en del andra av årets 1 maj-talare.

Bloggen minns 2018 (del 8)


26 april drog styrelseordföranden Göran Persson (i mitten på bilden) igång gruvjätten LKAB:s bolagsstämma i Vetenskapens Hus i Luleå.

Den forne statsministern kunde konstatera att Malmfälten fortsätter att vara till stor glädje för hela Sverige.

Vid stämman klubbades en utdelning på hela 2,8 miljarder kr till ägaren staten – viktiga pengar för vård, skolor och omsorg.

Glädjande är också gruvbolagets växande engagemang för klimat- och miljöfrågorna. Tillsammans med SSAB och Vattenfall har LKAB initierat projeket Hybrit med syfte att lösa koldioxidfrågan i stålindustrin.

”Vi arbetar nu intensivt för att utveckla ett liknande samarbete som syftar till autonom och koldioxidfri gruvproduktion”, berättade vd:n Jan Moström (t v på bilden ovan) på stämman.

Det säger något om vikten av att LKAB fortsätter att vara samhällsägt. LKAB genererar inte bara stora inkomster till statskassan; bolaget är också ett viktigt verktyg i omställningen till ett hållbart samhälle.

Olov Abrahamsson bloggar om politik i allmänhet och socialdemokrati i synnerhet.


Fakta om Olov
Född: 1963
Bor: I Luleå
Yrke: Politisk chefredaktör
Gillar: LO, Luleå Hockey och LBBK. 
Kuriosa: Var lagledare för Lira BK:s damlag 2006-2009.

Kontakt: olov.abrahamsson@nsd.se


Twitter: @OlovAbrahamsson

  • Twitter

Bloggar