Barns möjligheter att få växa upp till självständiga individer är en av samhällets viktigaste uppgifter. Utbildning är den främsta vägen att ge alla barn goda livsvillkor. Skolforskningen är entydig, skickliga och engagerade lärare är det viktigaste för att elever ska lyckas och trivas i skolan. Därför är den lärarbrist vi nu har framför oss en riktig utmaning.
Luleå har en välskött skola, en av Sveriges bästa. Vi har duktiga och engagerade lärare och rektorer, vi har goda resultat för eleverna och trygga miljöer för lärande. Skolan står nu inför stora utmaningar, vissa gemensamma för hela nationen och andra lokala. Luleå växer, fler barn och unga ska gå i våra förskolor och skolor. För att rymma dem behöver vi nya lokaler att vara i, och våra skolor och förskolor på rätt ställen.
Samtidigt finns i hela Sverige en stor lärarbrist. Regeringen räknar med att det ska rekryteras nästan 87 000 lärare i Sverige 2016-2019. Det är mer än var tredje lärare. Och Luleå står inför samma utmaning som alla andra. Det utbildas färre lärare än det finns behov av, vi har större pensionsavgångar än tidigare år och många utbildade lärare väljer att arbeta inom andra yrken. För att få fler lärare behöver vi arbeta både lokalt som en god arbetsgivare och nationellt för att få fler att välja läraryrket.
Sedan några år finns dessutom krav på legitimation och ämnesbehörighet för lärare och förskollärare. Skollagen är formulerad så att eleverna så långt det är möjligt ska ha lärare med rätt utbildning i alla ämnen, och därmed bättre kvalitet i undervisningen. Kravet på legitimation och behörighet innebär ibland svårigheter att erbjuda lärare heltidsanställning på en och samma skola. För att en lärare ska kunna ha heltidsanställning på en skola krävs ett visst antal elever att undervisa. Bemanningsfrågan blir därför särskilt utmanade för mindre skolor som istället behöver ha ambulerande lärare som arbetar på flera skolor, något som kan leda till bristande kontinuitet för elever och mindre attraktiva tjänster för lärare. Mindre attraktiva tjänster kan i förlängningen medföra ökad risk att skolan måste anställa obehörig lärare på grund av lärarbrist.
Vi Socialdemokrater i Luleå kommun inser att vi nu måste tänka nytt kring skolan, både när det gäller innehåll och struktur. Skolan behöver samla resurserna. Vi vill att barnen i Luleå även i framtiden ska ha den bästa utbildningen och att Luleå kommun ska fortsätta ha en skola som är en nationell förebild. För att skapa den skolan även för nästa generation barn vill vi nu besluta om förändringar. Ett växande Luleå behöver en modernare skolstruktur!
Vi vill samla resurserna närmare eleverna. På skolan där eleven går behöver vi ha behöriga och duktiga lärare i alla ämnen, specialsalar och en närvarande elevhälsa för elever som behöver särskilt stöd i skolan. Lärarna ska få möjlighet att utvecklas genom kollegial samverkan, som forskningen säger är det som förbättrar undervisningens kvalitet, och för det krävs kollegor att samverka med. För att uppnå detta behöver vi ha skolor med fler elever på samma skola, men fortsatt i lika små klasser som idag. Eleverna behöver finnas i små sammanhang för att känna trygghet i sin närmiljö.
Vi vill bygga två nya F-6 skolor, en på Bergnäset och en i Gammelstad. Dessa skolor kommer att få cirka 300 - 500 elever, vilket vi ser som en bra storlek på en skola för kunna ha alla resurser nära eleverna. Det är också den storleken vi har på några av våra skolor i Luleå kommun idag. Vi ser även att Hemängskolan i Sunderbyn och Örnässkolan på Örnäset kan bli skolor som samlar fler elever från sitt närområde, och där vi kan samla resurserna närmare eleverna. Det betyder att vi kommer att flytta elever som idag går på sju mindre skolor till de här fyra skolorna. Vi vill flytta in förskolor i några av de skolor som lämnas och dessutom planera för en ny högstadieskola i centrum.
Vi tror att vi ska ha mindre skolor i de områden av Luleå där det bor få elever, på landsbygden. Det är viktigt för landsbygdens utveckling, men även för eleverna som slipper långa restider. Det kommer dock fortsatt finnas stora utmaningar för de mindre skolorna när det gäller rekrytering av behöriga och legitimerade lärare och närvarande elevhälsa. Det vill vi fortsätta följa för att garantera att alla elever får rätt till den bästa utbildningen!
Satsning på utbildning är en av de främsta vägarna till att utjämna skillnader i människors levnadsvillkor. Alla elever har rätt till stöd i skolan när det gäller lärande, trygghet och trivsel som rör vardagen i skolan. Varje enskilt barn ska ges förutsättningar till ständig utveckling och ett livslångt lärande. Alla barn ska få lyckas i skolan!