Alla är vi på väg någonstans. Till fritidsaktiviteter, hälsa på farmor på hemmet eller med kompisarna till ungdomsgården. Vi sätter oss på bussen eller ber en förälder skjutsa. Det fungerar ganska bra, förutsatt att man har en förälder med bil eller har råd med busskortet varje månad. För många ser det annorlunda ut.
När jag gick på högstadiet ville jag börja spela trummor. Problemet var att lektionerna hölls ganska långt från vårt hem och mamma skulle vara tvungen att köra mig eller sätta mig på bussen flera gånger i veckan. Jag vågade aldrig ens fråga min mamma om jag fick börja. Inte för att hon inte skulle vilja att jag skulle lära mig rocka järnet på trummor, utan för att jag visste att vi inte hade råd med resorna. För att jag kunde se att det sved så för mamma varje gång hon var tvungen att säga nej.
Det var på trummorna jag tänkte när jag gick till stadshuset i Kiruna och hämtade ut mitt busskort i går. Hundra spänn betalade jag över disken. För det får jag åka avgiftsfritt med kollektivtrafiken i hela kommunen, tills jag blir gammal och grå. Eller tills högerpolitikerna river upp beslutet. Vänsterpartiet i Kiruna drev igenom kravet på gratis kollektivtrafik efter valet. Nu åker ungdomar till sina fritidsaktiviteter, folk tar bussen till affären och åker och hälsar på gamla farmor i Karesuando. Helt gratis.
Överallt hör man högerpolitiker muttra över hur himla dyrt det skulle vara med gratis kollektivtrafik, hur trängselskatt slår mot ensamstående mammor som måste köra sina ungar till diverse aktiviteter, hur vi ska satsa på stora motorvägar för att slippa trängseln och bla bla blaaaa.
Vilket trams. Det är ett faktum att över 70 procent av landet bilförare är män. Det är ett faktum att om man skulle införa gratis kollektivtrafik i exempelvis Stockholm, skulle de enda som "förlorar" på det vara personer med en inkomst på över
40 000 kronor i månaden. Det är ett faktum att nya motorvägar bara skapar mer trafik och trängsel i storstäderna. Allt högern gör är alltså att värna massbilismen och sina egna feta plånböcker.
Kollektivtrafiken är en kollektiv angelägenhet. De flesta använder den någon gång. Många varje dag. Därför ska den också finansieras gemensamt. För att ungdomar inte ska behöva ge upp sina fritidsintressen för att de inte har råd med bussen.
Så kommuner i Norrbotten, ta efter Kirunas exempel. Gratis buss åt alla!