Folkbildning Àr avgörande för att bygga demokratin

ABF Norr skriver om hur folkbildning utgör en stÀrkande faktor för demokratin.

Kunskap kan se olika ut och behöver jobbas brett med, exemeplvis via studiecirklar. Om det skriver ABF Norrs styrelse.

Kunskap kan se olika ut och behöver jobbas brett med, exemeplvis via studiecirklar. Om det skriver ABF Norrs styrelse.

Foto: Leif R Jansson / TT

Debatt2022-09-12 10:40
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Men folkbildning kan vi bygga Sverige starkt. VittnesmÄlen om vad folkbildning betytt för mÀnniskor Àr mÄnga:

”Folkbildning Ă€r att utvecklas”, ”Studieförbunden Ă€r en samlingsplats av kunskaper och erfarenheter”, "Folkbildningen öppnar vĂ€gar som annars hade varit stĂ€ngda för mĂ„nga av oss, den möjliggör sĂ„vĂ€l personlig utveckling som samhĂ€llsförĂ€ndring.”

I en tid dĂ„ polarisering och auktoritĂ€ra krafter Ă€r pĂ„ frammarsch Ă€r vi övertygade om att folkbildning Ă€r demokratins sjĂ€lvförsvar. Genom folkbildning skapar vi förutsĂ€ttningar för ökad organisering, bildning och pĂ„verkansmöjligheter för fler. Vi ger fler möjligheten att ta del av andras erfarenheter och kunskaper, utveckla sina intressen, vidga sina vyer och ta vara pĂ„ sina förmĂ„gor. Det Ă€r ett starkt recept för att motverka utanförskap, hat och anti-demokratiska rörelser. 

Folkbildningen har historiskt visat att vi finns dĂ€r mĂ€nniskor Ă€r. I dag har studieförbunden nĂ€rvaro i landets alla 290 kommuner. Över 100 000 engagerar sig ideellt och varje Ă„r deltar mer en miljon mĂ€nniskor i studiecirklar, förelĂ€sningar, kulturarrangemang, sprĂ„kkurser och annan verksamhet som folkbildningens aktörer möjliggör. Styrkan i detta ligger inte bara i nĂ€rvaron utan principen fritt och frivillig. VĂ„r verksamhet utformas utifrĂ„n deltagarnas egna önskemĂ„l, intressen och möjligheter att delta. 

Hos oss fĂ„r mĂ€nniskor möjlighet att bejaka sin kreativa sida, lĂ€ra sig nya fĂ€rdigheter och utvecklas som individ. I gemenskap med andra. Exempel pĂ„ hur folkbildningen bidragit till ökat inflytande, delaktighet och engagemang Ă€r mĂ„nga. Universitetslektorn Nazem Tahvilzadeh pekar i en rapport pĂ„ hur folkbildning Ă€r sĂ€rskilt relevant i marginaliserade stadsdelar. Den etablerar mötesplatser som Ă€r viktiga för dessa stadsdelars offentliga liv. Den engagerar lokala förmĂ„gor som ofta stĂ„r lĂ„ngt ifrĂ„n makt och inflytande. Den driver social innovation genom sin flexibilitet och förmĂ„ga att utmana och överbrygga komplexa utmaningar som andra organisationer stĂ„r handfallna inför. 

Annan forskning visar hur folkbildning bidrar till att underlÀtta etablering, som i den rapport genomförd vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping dÀr tydligt samband kunde hittas mellan deltagande i studiecirklar och chansen att fÄ ett jobb.
Folkbildningens roll i att öka mĂ€nniskors möjlighet till delaktighet och pĂ„verkan understryks av FolkbildningsrĂ„dets undersökning om cirkeldeltagande. De som deltagit i en studiecirkel uppgav en högre grad av delaktighet Ă€n befolkningen i övrigt. 

De hade i större utstrÀckning diskuterat aktuella samhÀllsfrÄgor med nya mÀnniskor och kÀnt större möjligheter till pÄverkan i samhÀllsutvecklingen jÀmfört med de som inte gÄtt en studiecirkel. Mest positivt Àr kanske att hela 91% haft anvÀndning av sina kunskaper efter cirkelns slut och en tredjedel uppgav att de blivit inspirerade till fortsatt samhÀllsengagemang.
 

Nu, mer Àn nÄgonsin, behöver vi stÀrka folkbildningens roll för att fortsatt kunna vara en kraft som bygger broar, stÀrker den sociala tilliten och ger mÀnniskor verktyg för att delta i samhÀllsutvecklingen.