Men folkbildning kan vi bygga Sverige starkt. VittnesmÄlen om vad folkbildning betytt för mÀnniskor Àr mÄnga:
âFolkbildning Ă€r att utvecklasâ, âStudieförbunden Ă€r en samlingsplats av kunskaper och erfarenheterâ, "Folkbildningen öppnar vĂ€gar som annars hade varit stĂ€ngda för mĂ„nga av oss, den möjliggör sĂ„vĂ€l personlig utveckling som samhĂ€llsförĂ€ndring.â
I en tid dÄ polarisering och auktoritÀra krafter Àr pÄ frammarsch Àr vi övertygade om att folkbildning Àr demokratins sjÀlvförsvar. Genom folkbildning skapar vi förutsÀttningar för ökad organisering, bildning och pÄverkansmöjligheter för fler. Vi ger fler möjligheten att ta del av andras erfarenheter och kunskaper, utveckla sina intressen, vidga sina vyer och ta vara pÄ sina förmÄgor. Det Àr ett starkt recept för att motverka utanförskap, hat och anti-demokratiska rörelser.
Folkbildningen har historiskt visat att vi finns dĂ€r mĂ€nniskor Ă€r. I dag har studieförbunden nĂ€rvaro i landets alla 290 kommuner. Ăver 100 000 engagerar sig ideellt och varje Ă„r deltar mer en miljon mĂ€nniskor i studiecirklar, förelĂ€sningar, kulturarrangemang, sprĂ„kkurser och annan verksamhet som folkbildningens aktörer möjliggör. Styrkan i detta ligger inte bara i nĂ€rvaron utan principen fritt och frivillig. VĂ„r verksamhet utformas utifrĂ„n deltagarnas egna önskemĂ„l, intressen och möjligheter att delta.
Hos oss fÄr mÀnniskor möjlighet att bejaka sin kreativa sida, lÀra sig nya fÀrdigheter och utvecklas som individ. I gemenskap med andra. Exempel pÄ hur folkbildningen bidragit till ökat inflytande, delaktighet och engagemang Àr mÄnga. Universitetslektorn Nazem Tahvilzadeh pekar i en rapport pÄ hur folkbildning Àr sÀrskilt relevant i marginaliserade stadsdelar. Den etablerar mötesplatser som Àr viktiga för dessa stadsdelars offentliga liv. Den engagerar lokala förmÄgor som ofta stÄr lÄngt ifrÄn makt och inflytande. Den driver social innovation genom sin flexibilitet och förmÄga att utmana och överbrygga komplexa utmaningar som andra organisationer stÄr handfallna inför.
Annan forskning visar hur folkbildning bidrar till att underlÀtta etablering, som i den rapport genomförd vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping dÀr tydligt samband kunde hittas mellan deltagande i studiecirklar och chansen att fÄ ett jobb.
Folkbildningens roll i att öka mÀnniskors möjlighet till delaktighet och pÄverkan understryks av FolkbildningsrÄdets undersökning om cirkeldeltagande. De som deltagit i en studiecirkel uppgav en högre grad av delaktighet Àn befolkningen i övrigt.
De hade i större utstrÀckning diskuterat aktuella samhÀllsfrÄgor med nya mÀnniskor och kÀnt större möjligheter till pÄverkan i samhÀllsutvecklingen jÀmfört med de som inte gÄtt en studiecirkel. Mest positivt Àr kanske att hela 91% haft anvÀndning av sina kunskaper efter cirkelns slut och en tredjedel uppgav att de blivit inspirerade till fortsatt samhÀllsengagemang.
Nu, mer Àn nÄgonsin, behöver vi stÀrka folkbildningens roll för att fortsatt kunna vara en kraft som bygger broar, stÀrker den sociala tilliten och ger mÀnniskor verktyg för att delta i samhÀllsutvecklingen.