LÄt Malmbanan endast trafikeras av malmtrafik

Malmbanan Àr Sveriges viktigaste pulsÄder. GÀllivare och Norrbotten Àr en kommande industri metropol inom innovation och grön omstÀllning. Vi kanske kan separera tung godstrafik frÄn persontrafiken och tÀnka om med ny innovation och samtidigt frigöra kapacitet för malmbanan?

En innovationsupphandling för ett ostört och separerat system mellan tungt gods-  och persontrafik/lÀttgods skulle ge en fullt möjlig lösning för en 100% resa med energi via solpaneler och andra förnyelsebara energikÀllor.

En innovationsupphandling för ett ostört och separerat system mellan tungt gods- och persontrafik/lÀttgods skulle ge en fullt möjlig lösning för en 100% resa med energi via solpaneler och andra förnyelsebara energikÀllor.

Foto: Mikaela Sjöstedt

Debatt2024-03-12 09:45
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Malmbanan Àr en livsnerv för Sverige. NÀr malmbanan har problem sÄ har Àven Sverige det. Enligt uppgift kostar det 100 miljoner per dag den livsviktiga malmen inte kommer fram. Sedan lÄngt tillbaka har man insett att banan Àr i stort behov av upprustning. För att ytterligare öka trycket pÄ behoven sÄ har vi nu ett kraftigt tillskott av resande i Norrbotten, inte minst pÄ grund av ny industri för grön omstÀllning - med detta följer mer bostÀder, mer samhÀllsservice och bÀttre kommunikationer. Norrbotten lever och vÀxer!

Samtidigt finns Ă€ven ökat behov för besöksnĂ€ringen. Visit Lapland har i sin strategi 2030 tydligt utpekat att “Norrbottens BesöksnĂ€ringsstrategi ska bidra tydligt och föredömligt till arbetet med att nĂ„ de globala hĂ„llbarhetsmĂ„len i Agenda 2030 och tar hĂ„llbarhetsarbete inom regional utveckling till en ny nivĂ„ med ett regenerativt angreppssĂ€tt.” samt valt mĂ„lsĂ€ttningen att
“Norrbottens BesöksnĂ€ringsstrategi har en tydlig koppling till och bidrar till att förverkliga Ă„tgĂ€rder inom samtliga prioriterade omrĂ„den i den regionala utvecklingsstrategin (RUS), framför allt inom insatsomrĂ„det Smarta, hĂ„llbara innovationer och entreprenörskap samt Hög livskvalitet i attraktiva livsmiljöer.”

Vi initiativtagare till denna artikel föreslÄr ett nytt angreppssÀtt till att stÀvja konflikten mellan de intressen som finns inom transportomrÄdet med malmbanan och Norrbottens behov av samhÀllsutveckling inom resande, entreprenörskap och turism.
Vi sÀger: undersök och utvÀrdera följderna av ny teknik inom mobilitet av persontransporter och undersök effekterna av att helt lÀmna banan LuleÄ--Narvik till malmtransporterna och annat tungt gods. Vi anser att om malm obehindrat nyttjar banan utan hindrande persontransporter sÄ sÀnks kostnaderna avsevÀrt. Samtidigt Àr det en rimlig tanke att ett nytt trafiksystem kan bli
avsevÀrt billigare och bÀttre för alla genom innovation och entreprenörskap.

En innovationsupphandling för ett ostört och separerat system mellan tungt gods - persontrafik/lÀttgods ger Àven en fullt möjlig lösning för en 100% resa med energi via solpaneler och andra förnyelsebara energikÀllor.
Allt detta anser vi vara fullt möjligt och dessutom betydligt mer kostnadseffektivt med en positiv samhÀllsnytta. FrÄn nya system i Kalifornien, Sydafrika, Mexiko, Frankrike och senast i Kina sÄ anser vi att det finns ett möjligt fönster för svensk innovation, nya kvalificerade arbetstillfÀllen och ett spÀnnande transportsÀtt i blickfÄnget.