Logopederna: Vi mÄste minska skrivglappet!

Utbildningsradions dokumentÀr Skrivglappet visar att mÄnga unga vuxna idag har sÄ stora brister i sprÄk-, lÀs- och skrivförmÄga att de har svÄrt att möta arbetsmarknadens krav.

"Forskning har visat att personer med sprÄkliga svÄrigheter i högre utstrÀckning drabbas av psykisk ohÀlsa", skriver logopederna och vill vara en del i att lösa problemet.

"Forskning har visat att personer med sprÄkliga svÄrigheter i högre utstrÀckning drabbas av psykisk ohÀlsa", skriver logopederna och vill vara en del i att lösa problemet.

Foto: Blomqvist Joakim

Debatt2020-09-14 16:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Har vi svikit vÄra unga frÄgar de sig? Svaret pÄ den frÄgan Àr i mÄnga fall ja, men vi kan göra om och göra rÀtt. Tydligare riktlinjer och en utbyggd elevhÀlsa skulle göra stor skillnad. SprÄket Àr, som Utbildningsradions undersökning lyfter fram, oerhört viktigt. BÄde för hur vi klarar studier och arbete men ocksÄ för samhÀllet i stort. Forskning har visat att personer med sprÄkliga svÄrigheter i högre utstrÀckning drabbas av psykisk ohÀlsa.

I en studie i Storbritannien sĂ„g man ocksĂ„ att 66-90 procent av personer dömda för ungdomsbrott hade bristande sprĂ„kliga förmĂ„gor och en lĂ€s- och skrivförmĂ„ga lĂ„ngt under det förvĂ€ntade. Att svika barn och ungdomar pĂ„ det hĂ€r omrĂ„det har stora konsekvenser. SprĂ„ket Ă€r ett grundlĂ€ggande verktyg för att resonera, reflektera och uttrycka tankar, kĂ€nslor och Ă„sikter. 

Som gymnasielĂ€raren och debattören Filippa Mannerheim uttrycker det i dokumentĂ€ren: ”NĂ€r vi lĂ€r oss skriva sĂ„ lĂ€r vi oss tĂ€nka.” Det Ă€r dĂ€rmed av yttersta vikt att skola och förskola lĂ€gger tid pĂ„ att utveckla barnens sprĂ„k-, lĂ€s- och skrivförmĂ„ga. Detta bör genomsyra undervisningen frĂ„n förskoleĂ„ren och Ă€nda upp i gymnasiet, men som logopeder vill vi pĂ„peka att samhĂ€llet inte kan lĂ€gga allt ansvar enbart pĂ„ lĂ€rarna.

LÀroplanen sÀger att skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgÄngen grundskola kan anvÀnda det svenska sprÄket i tal och skrift pÄ ett rikt och nyanserat sÀtt, och för att kunna uppnÄ detta mÄl mÄste resurser och kunskap finnas tillgÀngligt i skolorna. Att som ensam lÀrare möta och tillgodose alla dessa behov Àr ofta en omöjlig uppgift. Logopeder Àr experter pÄ tal- och sprÄkutveckling samt lÀs- och skrivsvÄrigheter och kan utöver att diagnostisera och behandla svÄrigheter inom dessa omrÄden Àven stÄ för en gedigen kunskapsbas som stöd för det pedagogiska arbetet. En del kommuner har börjat anstÀlla logopeder till grundskolans elevhÀlsa och förskolans barnhÀlsoarbete, men denna utveckling gÄr alldeles för lÄngsamt.
Med en utbyggd elevhÀlsa dÀr logopeder alltid ingÄr skulle fler elever fÄ möjlighet att utveckla och stÀrka sin sprÄk-, lÀs- och skrivförmÄga. Detta skulle ocksÄ jÀmna ut skillnader som idag finns mellan olika delar av landet.

Logopedförbundet har lÀnge arbetat för att logopeder ska bli en lagstadgad del av elevhÀlsan. Alla elever har rÀtt att utveckla sitt sprÄk och sin lÀs- och skrivförmÄga. Alla lÀrare mÄste fÄ det stöd de behöver. Nu Àr det dags att göra verklighet av en skollogoped i varje skola. NÄgot annat har vi som samhÀlle inte rÄd med.