Varje dag tar 1,7 miljoner mÀnniskor bilen till sitt arbete i Sverige. Det Àr bilen som gör att vi kan ta oss till jobbet Àven om vi bor eller arbetar utanför storstÀderna, eller om vi jobbar nÀtter och helger nÀr lokaltrafiken inte gÄr. Bilen gör att vi fÄr med oss de verktyg vi behöver, och kan ta oss hem till kunder eller patienter nÀr det behövs. Hela 53 procent av svenskarna uppger att de skulle fÄ det svÄrare att arbeta om hushÄllet inte hade tillgÄng till bil.
Ănnu fler, 64 procent, anser sig vara helt eller delvis beroende av bilen för att fĂ„ vardagen att fungera. Mest beroende av bilen Ă€r boende i Norrland, boende utanför storstĂ€derna och barnfamiljer.
Ska hela Sverige leva och blomstra behövs bilen. NÄgra realistiska alternativ finns inte. Och det Àr i sig inte ett problem. Att mÀnniskor kan ta sig vart de vill, nÀr de vill, fÄ med sig vad de vill, arbeta och bo vart de vill innebÀr tvÀrtom stora möjligheter.
Utanför storstĂ€derna saknas alternativ, lokaltrafiken gĂ„r sĂ€llan eller inte alls. För att fĂ„ ihop arbete, skift eller övertid med skolgĂ„ng, veckohandling, trĂ€ning och fritidsaktiviteter behövs flexibel, individuell mobilitet med transportmöjligheter â en bil, ofta tvĂ„.
Och att bilen Ă€r fortsatt populĂ€r rĂ„der det dock inget tvivel om. Under förra Ă„ret ökade antalet personbilar i trafik med nĂ€stan 43 000 â till nĂ€stan 5 miljoner personbilar totalt.
Samtidigt blir bilen allt sĂ€krare, tystare â och miljövĂ€nligare. KoldioxidutslĂ€ppen frĂ„n den genomsnittliga nya personbilen rekordminskade under 2021 med 21 procent frĂ„n Ă„ret innan. Det Ă€r den lĂ€gsta siffra som nĂ„gonsin uppmĂ€tts.
Till stor del beror siffrorna pÄ den ökade försÀljningen av laddbara bilar. Under de senaste tolv mÄnaderna har andelen nyregistrerade laddbara fordon ökat med 50 procent, och idag utgör de cirka Ätta procent av bilarna pÄ de svenska vÀgarna.
Det Ă€r en siffra som kommer öka drastiskt. Redan 2025 bedömer Trafikanalys att en miljon laddbara personbilar kommer köra runt pĂ„ de svenska vĂ€garna â en femtedel av personbilsflottan. Men det krĂ€ver rĂ€tt förutsĂ€ttningar.
För medan elektrifieringen gĂ„r framĂ„t hamnar infrastrukturen pĂ„ efterkĂ€lken. Idag gĂ„r det nĂ€stan 130 laddbara bilar pĂ„ en publik laddstation i Sverige. Och vem vĂ„gar köpa en elbil om man inte kan vara sĂ€ker pĂ„ att den gĂ„r att ladda â Ă€ven utanför storstĂ€derna?
Ăven laddbara fordon krĂ€ver parkeringsplatser och vĂ€gar, och registreringssiffror och resmönster talar sitt tydliga sprĂ„k: Bilen Ă€r hĂ€r för att stanna, och vi kommer behöva planera för den Ă€ven i framtiden.
Att styra över sin egen tid och sin egen mobilitet har ett egenvÀrde. Bilen gör det möjligt att leva dÀr vi vill, arbeta dÀr vi behövs, och utforma vÄrt liv och vÄr vardag efter eget huvud.
Snart kommer det inte lĂ€ngre finnas nĂ„gon motsĂ€ttning mellan fri mobilitet och hĂ„llbar mobilitet. Det tycker vi Ă€r vĂ€rt att fira den 28 oktober â Bilens Dag.