Nya EU-regler för besiktning ett dyrköpt slag i luften

Äldre fordon utgör också en viktig kunskapsbank för utvecklingen av morgondagens bilism. Därför ska motorhobbyn uppmuntras - inte motarbetas, skriver Kungliga Automobil Klubben.

P-O Hedman, expertrådet, Kungliga Automobil Klubben, KAK

P-O Hedman, expertrådet, Kungliga Automobil Klubben, KAK

Foto: Press.

Debatt2025-05-06 10:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Självklart är säkerheten alltid högsta prioritet när det gäller fordon och trafik. Men lagar och regler måste vara utformade på ett rimligt sätt. De nya förslag som EU nu planerar innebär skärpta krav på äldre bilar. Fordon med mer än tio år på nacken ska besiktigas årligen i stället för med 14 månaders intervaller som i dagsläget. Dessutom kommer hårdare utsläppskontroll att drabba ägarna och även förarstödsystem ska kontrolleras.

Som så ofta är syftet gott. Bättre säkerhet och lägre utsläpp vill alla ha. Det är rimligt och viktigt ur säkerhetssynpunkt att bilar som används regelmässigt i trafiken också kontrolleras. Men liggande förslag riskerar att bli ett slag i luften samtidigt som nya kostnader läggs på bilisterna. En tysk studie visar att förkortning av besiktningsintervallen till ett år inte har någon mätbar inverkan på trafiksäkerheten. 

Dessutom är det orimligt att använda samma regler för entusiastfordon, som kanske rullar ett par hundra mil per år, som för bruksbilar i frekvent trafik. En rimlig lösning vore att det läggs till en brytpunkt för att skilja bilar som används regelmässigt mot de som är entusiastbilar. Vi föreslår därför en gräns på 750 mil/år, vilket motsvarar halva genomsnittliga körsträckan för en personbil i Sverige.

De nya förslagen bör också ses i sitt sammanhang. Fortfarande pågår behandlingen av ELV-direktivet (End of Life Vehicle) som i sin ursprungliga form allvarligt skulle försämrat för motorhobbyn. Visserligen har förändringar gjorts och i skrivande stund är förslaget att det ska vara upp till bilägaren själv att avgöra hur mycket vedberörande vill lägga i reparationskostnader. Det ska inte vara myndigheternas sak att avgöra vad som är skrot, vilket tidigare föreslagits. Men bara att tankar funnits på regelverk som skulle inneburit tvångsskrotning är absurt. Stora delar av den bilpark som en dag kan komma att utgöra delar av veteranfordonsflottan skulle gått förlorad. 

I enskilda garage och genom motorklubbar runtom i Sverige görs fantastiska insatser för att värna det rullande kulturarvet. Äldre fordon utgör också en viktig kunskapsbank för utvecklingen av morgondagens bilism. Därför ska motorhobbyn uppmuntras - inte motarbetas. Det är något att ta fasta på när garagen nu öppnas för ännu en sommar ute på vägar och motorträffar.