Se upp för dräneringsbluff

Foto: JONAS EKSTRÖMER / TT

Debatt2016-05-27 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Journalisters makt bygger på att de har allmänhetens förtroende. Förtroendet byggs upp över lång tid genom att rapportera sant, relevant och intressant. Journalister som avviker från detta skadar inte bara sig själva, utan hela yrkeskåren.

Äntligen hemma i TV4 har den 24 maj inför 600 000 tv-tittare presenterat en ren bluffprodukt, elektroosmotisk dränering. Detta trots att de vet att forskare har kommit fram till att dräneringsmetoden inte fungerar. Villaägarna är kritiska till det eftersom det kan förleda fler konsumenter att köpa produkten. Journalistkåren borde fundera över detta, även ur ett annat perspektiv; hur påverkas kårens trovärdighet av att kommersiella intressen kan köpa sig plats i vad som ska se ut som konsumentjournalistik?

Villaägarnas Riksförbund arbetar mot bristfälliga byggmetoder och andra problemprodukter för att konsumenter inte ska bli lurade. Inom den verksamheten har vi bland annat varnat för elektroosmotisk dränering. Metoden kostar från cirka 60 000 kr och innebär att elkablar monteras på de fuktiga källarväggarna. En kontrollbox sätts upp och kopplas till ett eluttag. Sedan sägs elektriska pulser för 100 kr per år driva ut fukten från källaren till jorden utanför huset.

Programidén i Äntligen hemma på TV4, som produceras av Meter Television, innebär att diverse produkter visas upp. Sedan är tanken att konsumenter ska köpa produkterna i programmet. Enligt uppgift får företagen som vill medverka i programmet betala för detta, så även det elektroosmotiska företaget i det aktuella avsnittet.

Villaägarna anser att programmet har ett etiskt och moraliskt ansvar gentemot konsumenterna för att de produkter som presenteras verkligen fungerar. Annars kan konsumenter bli lurade. Men huruvida produkterna fungerar är något som Äntligen hemma, TV4 och produktionsbolaget Meter Television, inte verkar ta så allvarligt på.

Inblandade parter är väl medvetna om att expertisen har kommit fram till att elektroosmotisk dränering inte fungerar. Likaså att det norska TV-programmet Bygg og Bedrag (motsvarar Fuskbyggarna i Sverige) har eftersökt fuskbyggare för metoden. Ett program som Äntligen hemmas Martin Timell till och med har varit programledare för i Sverige.

Att det skadar trovärdigheten när konsumentjournalistik riskerar att vilseleda konsumenterna, torde vara uppenbart för alla. Det behövs en debatt om huruvida det är okej att köpa redaktionellt utrymme på det sätt som nu sker. Vi hoppas på förändring, för konsumenterna behöver en konsumentjournalistik värd namnet.

Ulf Stenberg, Johan Smeds

Chefsjurist, repektive byggnadsteknisk expert, Villaägarnas Riksförbund

SVAR DIREKT: Villaägarnas Riksförbund anklagar Martin Timell, Meter Television, Äntligen Hemma och TV4 för att marknadsföra en ”bluffprodukt” för dränering av fuktiga källare med hjälp av s.k. elektroosmos. Som leverantör av denna produkt tycker vi att det är viktigt att sanningen kommer fram.

Att torka källare med hjälp av elektroosmos är en vedertagen teknik i stora delar av världen, något som verifieras i olika forskningsrapporter. Den kanske främsta av dessa rapporter är publicerad av U.S. Army Corps of Engineers. På 168 sidor beskriver de ytterst noggrant tillvägagångssättet och resultatet av ett forskningsprojekt som avslutades 2002.

Denna rapport känner Villaägarna till men har ändå valt att ignorera. I stället påstår de i sitt debattinlägg att ”forskare har kommit fram till att dräneringsmetoden inte fungerar” utan att nämna någon forskares namn. När Villaägarna i tidigare sammanhang har tillfrågats om konkreta bevis har man lyft fram ett 11-sidigt sammandrag av ett föredrag från 1999, som helt saknar vetenskapligt värde. Och som dessutom handlar om en teknik som inte längre används.

Arid, leverantör av produkten

(klippt från företagets blogg)

SVAR DIREKT: Villaägarnas riksförbund har varit oerhört aggressiva i sin reaktion på inslaget som handlar om elektroosmos. Vår enda intention har varit att visa tittarna om metoden fungerar och vilka metoder som finns. Detta uppskattades inte av Villaägarnas Riksförbund som drog igång en kampanj med oerhört aggressiv retorik. Detta skulle vi minsann inte visa eftersom det var bluff från början till slut.

När vi frågade vilka som hade klagat kunde de inte finna en enda kund som var missnöjd. Ändå var det bluff. Chalmers har gjort mätningar och kommit fram till att metoden fungerar. Nix säger Villaägarna, de har fel!

Under tjugo år med Äntligen Hemma så har jag aldrig stött på maken till beteende. Tro mig, här ligger en hund begraven. Eller snarare en hel kennel.

Martin Timell

(klippt från hans blogg)