Den politik som förs under nästa mandatperiod kommer att ha stor betydelse för vår regions fortsatta utveckling och välfärd. I Norrbotten har vi speciella förutsättningar som politiken behöver ta hänsyn till. Inte minst har vi långa transportavstånd till våra marknader och är starkt beroende av fungerande logistiksystem, vare sig det rör sig om väg, järnväg eller sjöfart.
Norrbottens konkurrenskraft måste därför stärkas. Och vi vill vi se meningsfulla satsningar på väg- och järnvägsunderhållet i länet under nästa mandatperiod. Men skogstransporterna är kostsamma och behöver effektiviseras och bli fossilfria. Det kräver en infrastrukturpolitik med helhetssyn – som prioriterar underhållsskulderna i de befintliga transportsystemen framför vidlyftiga satsningar som på höghastighetståg för 100 miljarder kronor till oklar nytta.
Skogsnäringen är viktig för Norrbotten och Norrbotten är viktig för skogsnäringen. Här kommer dubbelt så stor del av skatteintäkterna från arbetsinkomster från skogsnäringen, jämfört med riket i övrigt. Skogsbruket och skogsindustrins villkor får därmed en direkt och stor betydelse för välfärden i vår region. I Norrbotten jobbar var tjugonde person i skogsbranschen. Det motsvarar finansieringen av 1 833 tjänster inom vård, skola och omsorg.
Varje jobb inom massa- och pappersindustrin skapar ytterligare 2,5 jobb indirekt, främst inom skogsbruk och transport. Skogsnäringen blir därför särskilt viktig för jobb och välfärd i de mer glest befolkade delarna av landet, vilket återspeglas i en färsk rapport från Skogsindustrierna, som analyserar skogsnäringens betydelse för ekonomin och välfärden i varje region.
Vi välkomnar att regeringen i sin nationella plan för transportinfrastruktur meddelat att förutom Norrbotniabanan i sin helhet, ska två isbrytare byggas med statlig finansiering. Skogsindustrin och andra näringar i Norrbotten behöver fartygstransporter året runt för att kunna exportera, men även för att säkra varuförsörjningen.
Dock behövs det mer pengar till underhåll och upprustning av hela transportsystemet. När det gäller transporter har politiken en tendens att favorisera enskilda storsatsningar. Men gigantiska infrastrukturprojekt riskerar att dränera resurser från de infrastrukturproblem som måste lösas här och nu. Mer pengar måste till för att återställa skicket på vägar och järnvägar.
Dåligt underhållna vägar är ett problem som är kännbart för företagen i norr. Tyvärr har regeringen valt att fortsätta öka den redan stora underhållsskulden. Takten i utbyggnaden av det så kallade BK4-vägnätet måste öka, så att fler vägar får en bärighetsklassning som klarar 74-tons lastbilar. Regeringen har beslutat att tillåta längre lastbilar på svenska vägar. Detta minskar koldioxidutsläppen väsentligt, vilket vi inom skogsnäringen välkomnar. Tyngre lastbilar är viktiga för ett mer transporteffektivt samhälle – bra både för miljö och ekonomi.
Av samma skäl är bättre möjligheter att köra tyngre och längre tåg nödvändiga. Utöver en förstärkning av järnvägsnätet behöver tvärbanorna i norr elektrifieras, så att järnvägstransporterna kan bli helt fossilfria.
Riksdag och regering måste prioritera att beta av underhållsskulderna och stärka väg- och järnvägsnätet. Det är en förutsättning för såväl skogsindustrins som övrig industris långsiktiga konkurrenskraft. Ett mer robust och fossilfritt transportsystem bidrar till klimatarbetet globalt och till att stärka jobb och välfärd lokalt i Norrbotten.