27 kronor litern - ett billigt knep
Bensinpriset måste fördubblas genom en verklig chockhöjning av skatten. Det budskapet har pumpats ut i alla medier.
Foto: Tobias Lundgren / SCANPIX
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Utspelet är givetvis ett beställningsjobb i det politiska rävspelet. Alla aktörer vet att orealistiska åtgärder i lilla Sverige naturligtvis inte räddar vare sig miljö eller klimat.
Men riksdagen är angelägen om att med miljön som svepskäl få in alla de dryga 50 skattemiljarderna som kommer från vägbränslet, gärna mer.
Därför skickar man ut Sika med ett rent "idiotförslag" som sedan ministrar och riksdagsmän kan ta avstånd ifrån med uttryck som "orealistiskt" eller "det finns inte i min tankevärld".
Taktiken är naturligtvis att framstå som hedersknyfflar när man bara vill höja skatten med någon eller några enstaka kronor, och absolut inte till 27 kronor litern!
Men det är inte så många som blir lurade längre. En hel rad läsar- och lyssnarenkäter har genomförts den senaste tiden. Över 90 procent säger att detta inte påverkar körning eller miljö, för det finns inga alternativ till bilen. Den höga bensinskatten ställer bara till med problem.
Allt fler svenskar inser att hög bensinskatt för miljöns skull är en bluff. Vi kör inte bil för att det är billigt, utan för att det är nödvändigt i EU: s verkliga glesbyggd. När FN:s klimatpanel, IPCC, förordar en global koldioxidskatt på max 70 öre kilot framstår redan drygt 7 kronor litern i skatt som helt absurt
Allt fler svenskar inser att vi inte gynnar någon miljö utan bara skadar oss själva med svindyra svenska specialskatter när jätteekonomin USA erbjuder sina medborgare ett bensinpris som inklusive skatt inte ens är sex kronor litern.
Vad gör det för nytta att vi stampar sönder privatekonomin för den ensamma mamman i Slite när den jättelikt växande ekonomin i Kina subventionerar bensin och dieselpriset för sina medborgare och industrier?
Kanske kan det ändå komma någonting gott ur Sikas stolleutspel. Flera medier har nu, till och med på ledarplats, börjat få upp ögonen för att tankar på ett bensinpris i Sverige på 27 kronor inte grundar sig på omsorg om miljön utan på simpelt orealistiskt bilhat.
När svenska bilister betalar 1 000 procent högre koldioxidskatt på sina utsläpp än vad alla andra sektorer i genomsnitt betalar inser man att bensin och dieselskatten i Sverige inte bara måste sänkas av bilsociala skäl utan även av miljöskäl.
Om koldioxid-problematiken är ett globalt problem måste den åtgärdas med globala insatser, inte med konstiga självdestruktiva svenska särslösningar.
Detta har nu över 1,8 miljoner svenskar insett genom att skriva under bensinskatteupproret. Fortfarande sticker 100 procent av riksdagsmännen huvudet i sanden, men fortsätter att håva in pengarna samtidigt som deras mumlande förklaringar om miljöskäl framstår som allt mer svårbegripliga.
Den för höga beskattningen av bensin och diesel är orättvis och måste sänkas!