800 miljoner - inte mer än lite snuspengar

Nu får Trafikverket 800 miljoner kronor extra för att spendera på järnvägsunderhållet under detta år. Syftet med pengarna är att få ned förseningstiderna och lite mer nöjda passagerare, speciellt under vinterhalvåret. Tror man att 800 miljoner kan hjälpa mot en nedkörd järnväg, underhållet har varit eftersatt i 20-30 år?

Flaskhalsarna på järnvägen måste byggas bort och underhållet behöver komma i fas, troligen behöver vi långt mycket mer pengar är denna lilla extra satsning.  foto: scanpix

Flaskhalsarna på järnvägen måste byggas bort och underhållet behöver komma i fas, troligen behöver vi långt mycket mer pengar är denna lilla extra satsning. foto: scanpix

Foto: FREDRIK PERSSON

Luleå2011-04-18 04:31
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Summan är inte mer än lite snuspengar och för att tillfredställa kritikerna. Det krävs mycket större summor för att få upp statusen på järnvägsnätet.

Troligen kommer denna summa att satsas runt centralstationen i Stockholm. Hur stor del av beloppet kommer vi i Norrbotten att få? Hur många norrbottningar har fått vänta, antingen på stationen eller i ett tåg som står still någonstans mittemellan Murjek och Boden, och fått höra att "kontaktledningen är nedriven och det kommer att ta några timmar att åtgärda detta".

Har vi inte läst och hört att många malmtåg blivit inställda, har fått stå stilla eller har måst köra med nedsatt hastighet stora delar av vintern? Har inte stålpendeln fått ta andra vägar, genom Inlandsbanan och över havet, för att komma fram till valsning och till kund? Det är tur att våra hamnar fungerar och är flexibla, något man inte kan säga om andra aktörer.

Kan 800 miljoner kronor på åtta månader kunna komma tillrätta med alla fel på järnvägen i hela Sverige? Jag tror att summan är alldeles för liten för landet, Norrbotten behöver minst 800 miljoner för att kartlägga och bygga bort de största problemen som finns.

Flaskhalsarna på järnvägen måste byggas bort och underhållet behöver komma i fas, troligen behöver vi långt mycket mer pengar är denna lilla extra satsning.

Norrbotten äger en stor del av naturtillgångarna, exempelvis malm och skog. Norrbotten måste ha en fungerande infrastruktur där vi kan lita på järnvägstransporterna, även under vintern.

Hur många miljoner har inte LKAB gått miste om på grund av eftersatt underhåll på järnvägen? Hur många norrbottningar har missat sitt möte eller trevliga middagar med nära och kära bara för att man vill vara miljövänlig och valt tåget?

Nu får det vara nog! Norrbotten ska inte ha samma status på järnvägsnätet som ett u-land.

Kära beslutsfattare i Stockholm, speciellt ni med anknytning i Norrbotten, göm er inte bakom laptopen. Ta ut tuggummit och öppna munnen.

Förklara för era kollegor att Stockholm kommer att tjäna på en bra infrastruktur i Norrbotten, ni kommer att få in mer skattepengar när vi kan sälja malm och skog. Förklara också att vi inte vill ha naturtillgångarna stående på järnvägen, där gör de ingen nytta och ingen vill betala för dem. Inte ens Trafikverket.

Berätta också att LKAB med sin vinst, på sina nu kända tillgångar, skulle kunna driva hela Sveriges rättsväsen i 50 år. Avsluta sen med att nämna att skogen är en av vår största exportnäring.

Läs mer om