Akademisk norm drabbar många
Heterosexuella högskolestudenter trivs bättre än homosexuella studenter. Studenter som inte har någon funktionsnedsättning trivs bättre än de som har en, och de som definierar sig som svenska trivs bättre än de som har en annan etnisk bakgrund än svensk.
En medveten strategi som inte kostar många ören kan göra stor skillnad i många studenters liv.
Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det visar Sveriges förenade studentkårers rapport Klara dig själv.
Chansen att du mår bra som student ökar radikalt om du tillhör normen. Helst ska du såklart vara en vit heterosexuell man utan funktionsnedsättning och med akademikerföräldrar.
SFS, Sveriges Förenade HBTQ-studenter och Riksorganisationen Unga Synskadade har tillsammans många medlemmar som vittnat om hur normen inom högskolan har minskat förutsättningarna för studenter att klara av sina studier och må bra under sin studietid.
Ansvaret läggs på individen som behöver försvara sig och sina rättigheter. Men egentligen är det högskolan som bär ansvaret.
Med enkla och billiga medel skulle många fel kunna rättas till. För att tydliggöra det vill vi ge exempel, en del mindre och andra mer omfattande på vad högskolorna skulle kunna göra;
Inför anonyma tentor. Det medför att man kan komma åt negativ särbehandling vid rättande av tentor då de inte kan kopplas till någon person. Detta ökar rättsäkerheten, både för studenterna och för de som rättar tentorna.
Erbjud varierande examinationsformer för att fler ska känna att de kan göra tentan på ett sätt som passar deras förutsättningar.
Tillhandahåll kursmaterial i olika former. Om det till exempel finns kompendier i elektronisk form underlättar det bland annat för personer med synnedsättning som därmed kan anpassa texten efter sina behov.
Anpassa schemat efter en multireligiös kalender. Tentor och seminarier bör anpassas efter de olika religionernas högtider. Vi vill att alla kursansvariga ska ha en multireligiös kalender!
Undvik normativ och kränkande kurslitteratur. Kurslitteratur som innehåller normativa eller kränkande beskrivningar av grupper av människor ska tas bort.
Det går att göra högskolan mer inkluderande. Nu är det hög tid för lärosätena att se över sin verksamhet ur ett normkritiskt perspektiv.
Flytta ansvaret från individen, och börja inkludera alla studenter! En medveten strategi som inte kostar många ören kan göra stor skillnad i många studenters liv. Att fler tar sig igenom sin utbildning med önskade studieresultat och med en känsla av att vara en del av en helhet blir med all säkerhet ett positivt resultat av detta.
Det enda som behövs är några droppar självkritik, en näve kunskap och en smula kreativitet!