Det här är ett omfattande problem som inte bara drabbar äldre människor. I lika hög grad drabbar det en rad småföretagare som blivit utsatta för dessa "övertalningsmaskiner".
Från Företagarnas sida har vi länge hävdat att det ska finnas en ångervecka även för företagare. Alla överenskommelser ska vara skriftliga eller bekräftade via e-post. Vi kan fortfarande inte förstå varför det ska vara så svårt att genomföra denna förändring. Den seriösa telefonförsäljningen kommer med största sannolikhet inte att förlora på denna förändring, snarare tvärtom.
Vi ser att antalet anmälningar om blufföretag och bluffakturor stadigt ökar. Trots polisanmälningar så verkar inga bli fällda. Vi pratar om en miljardomsättning i bedrägeri.
Dagligen blir vi kontaktade av medlemmar som vill ha hjälp kring förfarandet när de fått en falsk faktura. Dagligen för vi upp nya företagsnamn på vår svarta lista och vi ser i dagsläget inget slut på denna lista.
Namnbyte, nya organisationsnummer, ej nåbara via telefon eller mejl, nya frontfigurer etc är vad som sker. Allt i enda syfte att plocka in så mycket pengar som möjligt under kortast möjliga tid.
Det som är också ett stort problem är att man ringer upp och hotar med inkasso och kronofogde, men som kunden kan slippa från om man gör en frivillig överenskommelse! Vissa fall har det varit engångsbelopp på 5 000 till 10 00 kronor som man ska betala för att köpa sig fri från att åka på betalningsanmärkning.
Kanske ska också inkassobolagen och Kronofogdemyndigheten ibland kraftigt ifrågasätta dessa oseriösa uppdragsgivare? Vi hoppas därför innerligt att SVT:s granskning kan ge resultat på flera sätt.
Fler fällande domar, ändrat regelverk då det gäller telefonförsäljning och slutligen obligatorisk ångervecka även då det gäller företagen. För privatpersoner finns detta redan.