Äntligen anslag till järnvägar och vägar
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Inom järnvägssidan satsas på Haparandabanan. Därutöver vidtas kapacitetsåtgärder på Malmbanan och stambanan Boden-Umeå.
Det kommer att ske en utbyggnad av mötesstationer och bangårdsförlängningar med mera i anslutning till Kopparåsen, Harrå, Abisko, Sunderby sjukhus, och Sävastklinten.
Inom vägnätet kommer tjälsäkrings- och bärighetsåtgärder att ske. Bland annat väg 825, Tjåmotis-Kvikkjokk, samt väg 23, Julträsk-Heberg. Vi får också mitträcken förbi Börjelslandet.
Detta är resultatet av en tät dialog mellan regering, oss
i Norrbotten och transportsektorn vilket gör att vi nu får en förbättrad infrastruktur
i Norrbotten och som kommer att förenkla vardagen för både alla oss som pendlar och för näringslivets godstransporter.
Den infrastruktur vi har i dag vittnar tydligt om att tidigare regering med miljöpartiet och vänsterpartiet i famnen inte prioriterat infrastrukturen.
Nu tar vi krafttag för att lösa flaskhalsar, komma ikapp med det eftersatta underhållet och dessutom vågar vi oss på att sikta mot framtiden genom den infrastrukturproposition som inom kort kommer att presenteras.