En föreslagen flygskatt har nu i ett par år påståtts orsaka död och elände för Norrbottens näringsliv. Kampanjen av Svenskt Flyg, Handelskammaren och andra resursstarka grupper har gjort sitt bästa för att utmåla länets företag som så svaga och ynkliga att de inte ens skulle klara en flygskatt på 80 kronor per inrikesresa. Påståendet är inte seriöst.
Miljöpartiet i Luleå har stark tilltro till Norrbottens företagare och tror att de till och med klarar att åka Arlanda Express från Arlanda till Stockholm (280 kronor enkel). Den ekonomiska företagaren tar flygbussen (119 kronor enkel) och Ingvar Kamprad skulle förmodligen ta buss till Märsta och byta till pendeltåg. Det tar honom lite längre tid, men kostar från januari i år endast 30 kronor eftersom SL slopat zonindelningen. Ingvar reser dock ännu billigare som pensionär.
Dessutom vill vi påminna om att det i regel går utmärkt att ta lokalbuss 4 mellan Luleå centrum och Kallax flygplats. Den kör en snabb genväg genom Bergnäset och kostar några hundra kronor mindre än en droska.
Så 80 kronor i flygskatt handlar nog inte så mycket om företagens betalningsförmåga, utan mer om att flyget av miljö- och rättviseskäl inte längre ska vara undantaget från koldioxidskatt. Känns egentligen ganska självklart.