Är ni goda förebilder för era söner och de pojkar ni mött ?

Luleå2005-12-31 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar till 13 socialdemokrater, NSD Debatt den 24 december.<br /><br /><br /><br />Ni 13 före detta politiker, länskoleinspektör, ombudmän, chefer med flera som står bakom artikeln menar att problemet med ökat våld och ökad brottslighet ska lösas genom fler poliser, hårdare straff samt snabbare handläggningstider mellan förundersökning, åtal och dom. Det är väl ändå att angripa ett gigantiskt samhällsproblem från fel ände. <br /><br />Endast genom attitydförändringar kan vi återskapa grundtryggheten för våra barn och ungdomar. Grundtrygghet är A och O. Ni har själva varit med i processen som lett fram till de problem vi har i dag. Verkligheten har antagligen kommit ikapp er, då ni insett att även ni/vi i trygga Norrbotten upplever rädsla att vistas ute efter mörkrets inbrott, kanske även på dagtid, inom en snar framtid.<br /><br /><br /><br />Hur ger vi det uppväxande släktet framtidstro i en värld där makt, pengar, sexmissbruk, droger och våld glorifieras?<br /><br />Flera av er som står bakom debattinlägget har varit med om och bidragit till nedskärningarna inom, vård, omsorg och skola, grundpelarna i samhället. Nedskärningar som medfört att våra åldringar behandlas ovärdigt, förskolebarn vistas i stressiga miljöer samt att elever inte får det stöd i skolan som de enligt lag är berättigade till. <br /><br />Vilka värderingar grundläggs i och med detta? Ovanstående grupper betraktas som parias i samhället. De anses tärande och inte närande. <br /><br /><br /><br />Vad gäller utförande av våldshandlingar och brottslighet är pojkar/män i majoritet. När det handlar om svårigheter i skolsituationen är pojkar också i majoritet. Ser ni 13 skribenter möjligen något samband? Kan de drastiska nedskärningarna i skolan, med avskaffandet av speciallärar- och specialpedagogtjänster, samt fler elever i klasserna under 1990-talet, vara en bidragande orsak till den negativa samhällsutvecklingen? Om inte, var ska vi söka svaret?<br /><br />Möjligen kan Sten Selanders dikt ?Spela kula? aktivera tankeverksamheten hos er 13, rädda och otrygga män. Upplysningsvis kan dikten tolkas; den girige roffar åt sig av den mindre bemedlades tillgångar. Överlägset går den girige iväg med sin ?vinst?, men efter en tid gör sig samvetet gällande. Tyvärr för sent! Därför att ?...man kan aldrig ändra det fula man gjort. Man kan inte lämna kulor igen och trösta pojkar, som stelnat till män.?<br /><br /><br /><br />Har ni 13 varit och är ni goda förebilder för era söner och de pojkar ni mött genom åren? Har ni i handling och ord visat att alla har lika värde, kvinnor, män och barn oberoende vårt ursprung och vår tillhörighet?<br /><br />Vi kommer till planeten Tellus tomhänta och efter vår utmätta tid lämnar vi jordelivet lika tomhänta. Vad är då vår viktigaste uppgift? Kanske något att fundera över?<br /><br />
Läs mer om