Arbetsgivare i Norrbotten - stoppa tidstjuvarna!

Luleå2012-06-20 04:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Stressen i arbetslivet ökar, det visar allt fler undersökningar. Men vi vet också allt mer om vad som skapar stress och stjäl arbetstid. Genom att ta itu med stressfaktorer och tidstjuvar kan både chefer och medarbetare bli mer effektiva samtidigt som stressen minskar.

Att tåla stress är något som värdesätts högt i dagens arbetsliv. Det kan därför kännas svårt att tala om stress på arbetsplatsen, trots att alla kan dra nytta av att diskutera det.

I den senaste undersökningen från Manpower Work Life, Sveriges största arbetslivspanel, har drygt 6 000 svenskar uppskattat hur mycket tid som försvinner i strul eller ineffektivitet en typisk arbetsdag. I norra Sverige, där Norrbotten ingår i undersökningen, har hela 26 procent angett att mer än en timme försvinner - varje dag. Genomsnittet i landet är 55 minuter. I ett företag med tio anställda motsvarar det mer än en heltidstjänst i månaden som bara rinner mellan fingrarna.

Att ständigt bli avbruten är enligt undersökningen den vanligaste tidstjuven. Småprat på arbetsplatsen är positivt, men kollegor som avbryter kan också vara en stressfaktor. Inte minst för den som har lång ställtid för att växla fokus.

Ett handfast tips är att berätta för de som sitter närmast att man behöver arbeta ostört, så kan de hjälpa till. Ett annat är att planera in tid för att hantera mejlen i stället för att låta det splittra upp arbetsdagen.

Den näst vanligaste tidstjuven är teknik som inte fungerar. Det är något som arbetsgivare bör vara observanta på. Visst kostar det en del att skaffa ny utrustning, utbilda eller satsa mer på service, men med tanke på hur stora resurser som slukas av förlorad effektivitet är det sannolikt en god investering för de flesta.

Strul och ineffektivitet stjäl flera timmar i veckan - från i stort sett varje medarbetare. Var och en har naturligtvis ett ansvar för sina egna arbetsuppgifter och sin egen stressnivå, men tidstjuvarnas påverkan är så stor att frågan bör lyftas till en högre nivå.

Jag vill därför uppmana arbetsgivarna i Norrbotten att ta reda på vilka era tidstjuvar är och hur mycket tid de stjäl varje dag - och sedan ta itu med dem. Om bara hälften av tiden skulle gå att rädda skulle effektiviteten kunna öka markant, samtidigt som stressen skulle kunna minska. Och det tjänar alla på, från ägare till chefer och medarbetare.

TIPS Minska stressen

Tre sätt för arbetsgivare att minska stressen:

➤ Ta fram en policy för hur mejl ska hanteras.

➤ Gör det möjligt för medarbetarna att arbeta ostört.

➤ Se till att tekniken fungerar. Ny utrustning kan kosta mindre än tid som försvinner.

Läs mer om