Det är glädjens dag när Ha-parandabanan invigs
i början av nästa år.
Efter åtta år och en inledningsvis svajig finansiering finns det nu en modern järnvägsförbindelse från Boden till Haparanda. Sveriges enda järnvägssträcka med direkt kontakt över gränsen till Finland och vidare mot stater som Ryssland, Kina med flera. En särskild eloge till infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) och landshövding Per-Ola Eriksson som säkrade finansieringen av banprojektet.
Samtidigt visar invigningen av Haparandabanan på glappen i det svenska, nordiska och europeiska järnvägssystemet. Den av EU prioriterade Botniska korridoren, där Haparandabanan är en central del, blir minst sagt en halvmesyr om inte beslutsfattarna i Stockholm lyfter blicken ovan horisonten i norra Uppland och inser att Norrbotniabana måste förverkligas.
Så när infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd (M) den 15 januari inviger Haparandabanan på plats i Haparanda så hoppas jag att hon tar stafettpinnen från sin centerpartiske företrädare Åsa Torstensson. Åsa Torstensson såg till att den Botniska korridoren blev ett av EU:s prioriterade projekt.
Den Botniska korridoren måste nu byggas färdigt genom att också Norrbotniabanan förverkligas.