Begär en rättvis trafikförsäkring nu
Under denna vecka reser infrastrukturminister Åsa Torstensson, Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö, ideella organisationer och internationella forskare till Tylösand för att i dagarna tre diskutera trafiksäkerhet.
Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Den 1 juli 2007 införde regeringen en skatt på trafikförsäkringspremier. Redan har staten dragit in ungefär 3,5 miljarder kronor genom denna nya pålaga, tio miljoner om dagen! Det är dags att skattebetalarna får något i gengäld. Regeringen bör skynda på arbetet för en ny och rättvis trafikförsäkring som gynnar trafiksäkerheten.
Den som kör laglydigt och säkert får sänkt premie, medan den som riskerar sitt eget och andras liv och hälsa får ta en större del av kostnadsansvaret själv.
Det är grunden för regeringens vallöfte att avlasta skattebetalarna från delar av trafikförsäkringen, som istället tas direkt av trafikanterna. Har försäkringsbolagen hela det ekonomiska ansvaret för trafikolyckor får den som skadats i trafiken sin ersättning utan piruetter mellan myndigheter och bolag, utan år av väntan och utan merkostnader som döljs i skattsedeln.
Men vad som skulle kunna ge ökad trafiksäkerhet, förbättrad rehabilitering och lägre kostnader för medborgarna, har hittills bara blivit en ny skattebörda.
Den 30 april i år skulle regeringen ha tagit emot Trafikskadeutredningens förslag till hur den framtida trafikförsäkringen ska utformas. Men regeringen har förlängt betänketiden ända till den 15 juni 2009!
Under tiden betalar landets trafikanter in tio miljoner om dagen till statskassan utan att få något för pengarna, utifrån regeringens egen beräkning på en genomsnittlig merkostnad för försäkringstagaren på 700 kronor per år.
I dag betalar den som kör laglydigt lika mycket i försäkring som den som ständigt kör för fort. Det är orättvist och dumt, signalen som sänds är att det inte lönar sig att bättra sig.
Det bör därför ges ett tilläggsdirektiv till den pågående utredningen, som säkerställer att utredaren även lägger förslag på hur en individualiserad trafikförsäkring ska utformas och genomföras till 2010.
Sju av tio svenskar anser att försäkringspremien ska vara högre för dem som begått förseelser i trafiken och lägre för dem som kör nyktert och håller hastighetsgränserna, enligt en undersökning från Synovate.
"Trafiksäkerhet ska löna sig", sade socialförsäkringsminister Christina Husmark Pehrsson i riksdagen tidigare i år. Nu är det dags för henne och regeringen att bevisa att det inte var för statskassan det skulle löna sig, utan för den laglydige och säkra trafikanten.
Kristina Zakrisson (s), Fredrik Lundh (s), Leif Pettersson (s), Maria Stenberg (s) och Karin Åström (s) är Norrbottens riksdagsledamöter i trafikutskottet och civilutskottet, som ansvarar för försäkringsfrågor. Res till Tylösand och begär en rättvis trafikförsäkring nu!