Bra förslag från Nyström

Luleå2008-09-25 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Är det inte ett strålande förslag - en utmärkt idé, borde vara banbrytande helt enkelt - som kommunalrådet Tommy Nyström i Gällivare för fram? Ett stickspår från Aitikgruvan via Masugnsbyn, Pellivuoma, Sahavaara och Tapulivuoma där malmen finns lär inte bli längre än vad bansträckan till Svappavaara skulle utgöra.
Skulle förslaget väcka respons och genomföras skulle också arbetstillfällena bli långvarigt stabila och malmen från regionen skulle kunna nå stambanan och den plats där utskeppningen är tryggad och ger mest med mindre kostsamma investeringar.

Pajala, Kiruna och Gällivare är dessutom skogrika kommuner, varför även skog från regionen, med minskade koldioxidutsläpp som fördel, kunde transporteras med järnväg.
Idén skadar inte heller uttaget av malm från Hannukainen i Finland, då transporten av denna malm kan ordnas via nuvarande befintliga järnvägssträckning Kolari - Kemi. Därmed skulle de finska behoven kunna infrias.
Brytning av malmen, som enligt uppgift innehåller järn, koppar och guld, ger gruvarbetarna X antal arbetstillfällen. Utifrån kommande entreprenörer lär nog svara för transporten av malmen med lastbilar till järnvägen.

Min motion "Järnväg genom Tornedalen" behandlades av Pajala kommunfullmäktige 2007. Beslutet blev, efter Bengt Niskas förslag, att vänta på "de omvärldsförändringar som kan resultera i att även Pajala kommun blir en järnvägskommun". Således blev beslutet defensivt och därmed var frågan avförd från kommunens dagordning.
Pajala kommun hade i enlighet med motionsförslaget kunnat föra motionens intentioner vidare genom att ta initiativ till en förutsättningslös förundersökning där en samhällsekonomisk analys och alternativa lösningar hade ingått.

Nu är det på tiden att samtliga riksdagspartier driver frågan och att särskilt regeringen i Sverige tar initiativ. Det räcker inte bara att regeringen gör eventuella besök med enbart lunch på programmet och bilder i medierna tillsammans med Bengt Niska.
Infrastrukturinvesteringar bör nog vara något som samhället skall svara för. Finland verkar ju för sin del vara berett att göra stora satsningar för att säkra sin del av ansvaret.
Läs mer om