På grund av regler från din plattformsleverantör kan du tyvärr inte utföra prenumerationsärenden i appen.
Debatt: Bygg dubbelspåret Luleå-Boden nu
Luleå2006-01-09 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Järnvägssatsningarna i länet är på topp. Först beslutet om nybyggnad och elektrifiering av Haparandabanan, nu aviserar Banverket upprustning av malmbanan Kiruna-Narvik och Kiruna-Luleå. Regeringens satsning på 100 miljarder på infrastrukturen fortsätter att ge utdelning även här i Norrbotten. En bra utdelning kommer när vi på bred front, regeringspartierna, Norrbottens företag, LO och länsstyrelsen samlas och driver viktiga frågor, i detta fall järnvägsupprustningarna.<br /><br />Det finns ett hot när det gäller järnvägstrafiken som inte länet drivit på framgångsrikt och som Banverket inte tagit upp i sina kalkyler. Det är att höja kapaciteten mellan Luleå och Boden, i klartext att bygga dubbelspår helt eller delvis sträckan Boden-Luleå eller delsträckan Sävast-Notviken. <br /><br /><br /><br />Redan i dag är det väntan på tågmöten på enkelspåret på Luleå-linjen. När trafiken fullt utbyggd med 750 meter långa malmtåg, stålpendlar, fullt utbyggd kombitrafik samt ökning av persontrafiken och pendeltåg blir Luleå-linjen en ny ?flaskhals? i Norrbotten i stil med den mera berömda ?getingmidjan? i Stockholm. <br /><br />Partidistriktet, länsstyrelsen, järnvägsoperatörerna och kommunerna måste inför kommade året ta fram underlag samt aktivt driva på att vi får igång byggande av dubbelspåret Luleå-Boden. Det går inte i detta läge att slå sig till ro och luta sig bakåt och tycka att ?vi får nog vara nöjda nu ?. <br /><br /><br /><br />Nu om någonsin när malmbanan ska helrustas är det läge att ta dubbelspårbygget. Ska vi ha bra flyt på gods- och malmtrafiken i länet och snabba förbättrade persontransporter kan vi inte ?stå på skogen? med tågen och invänta möten eller trafikstörningar på ett av Sveriges trafiktätaste enkelspår.<br />