Bygg färdig Kallax flygplats
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Förvåningen är desto större eftersom kommunledningen är väl medveten om att Kallax flygplats inte är fullt godkänd för tung trafik. Den tunga trafik som för närvarande bedrivs på Kallax är efter särskilt undantagsmedgivande från Transportstyrelsen. Medgivandet innebär begränsningar och restriktioner för verksamheten och ska betraktas som temporärt för att ge flygplatsägaren tid att åtgärda bristerna.
Ägare till Kallax flygplats är staten. Därför platsar investeringar i Kallax flygplats i den plan för statliga infrastrukturinvesteringar som yttrandena avser.
Den utbyggnad av Kallax som gjordes 1999 uppgraderade start- och landningsbanan till klass 4 E standard medan endast delar av taxibansystemet åtgärdades (taxibanor är förbindelsevägarna mellan start- och landningsbanan och uppställningsplattan).
Utan att gå in på detaljer kan nämnas att bärighet, bredd och kurvradier behöver åtgärdas. På "civila" sidan av flygplatsen saknas uppställningsplatta för tunga flygplan. På "militära" sidan finns en sådan platta men till den saknas godkänd taxibana för civila flygplan och där finns inte heller några faciliteter för godshantering.
I dag måste därför godshanteringen ske inne på passagerarplattan till hinders för den verksamheten.
Med nuvarande brister kan endast enstaka tunga flygplan hanteras och den hanteringen är orationell eftersom flygplanen måste bogseras till och från plattan.
Jag vill inte tro att kommunen medvetet vill hämma flygplatsens utveckling utan att det är ett förbiseende som lätt kan rättas till. Det räcker att tillföra meningen: "Färdigställ Kallax flygplats till godkänd klass 4 E flygplats".