Det kräver snabbt och effektivt agerande och en tydlig lagstiftning för att inte försinka angelägna investeringar och med dem nya jobb!
De svenska miljölagarna är i grunden bra utifrån miljöhänsyn. Men kraven om hållbar utveckling men dess tillämpning och tolkning har drivits till absurdum, vilket ger företag som ska investera betydande problem. Tillämpning av gällande lagar leder ofta till överprövningar bland annat utifrån procedurskäl. Procedurfrågor tycks ibland ha blivit viktigare än sakskäl. Bedömning av övergripande samhällsekonomiska effekter saknas.
Ett exempel är LKAB:s miljöprövning av en ny gruva i Svappavara som pågått i över fyra år. Investeringen prövades och godkändes av Miljöprövningsdelegationen vid länsstyrelsen i Norrbotten. Därefter följde miljöprövningen och beslut om igångsättningstillstånd vid Miljödomstolen i Umeå som tog 22 månader.
Efter att tillståndet beviljats överklagade Naturvårdsverket tillståndet utifrån procedurskäl. Naturvårdsverket hade inget att erinra när det gällde miljövillkoren men menar att all verksamhet som företaget har i Svappavara måste prövas samtidigt även om LKAB sedan tidigare har tillstånd. Anmärknings värt är att Naturvårdsverket inte deltagit i de samrådsprocesser som föregått miljöprövningen.
Överprövningen vid Miljööverdomstolen innebar att kravet från Naturvårdsverket bifölls. Bolaget sökte därefter prövnings vid Högsta domstolen som tyvärr inte beviljade prövningstillstånd. Konsekvenserna är att drygt 160 anställda blir uppsagda. LKAB tvingas bryta redan ingångna avtal med kunder och årliga intäkter på två miljarder kronor uteblir.
Detta stärker inte Sveriges renommé som gruvnation!
Det "står ett fönster öppet" för Europas mest potentiella geologi. Allt och alla "står idag på tå" och förbereder sig för att genomföra investeringar inom fönstret, men det kommer inte att stå öppet i evig tid. Och om det är någon som ska vara med i det så är det Sverige, tack vare en rigorös miljölagstiftning.
Men konsekvenser av lång byråkratisk handläggning, orimlig tillämpning, otydlig lag och märkligt myndighetsagerande omöjliggör detta. HD-domen blir dessutom nu ett prejudikat. De hoten måste undanröjas, svenska företag måste få ta del av den globala efterfrågan på svenska produkter.
Lagstiftning måste ses över. Krav på minskad byråkrati och krav att övergripande samhällsekonomisk hänsyn måste prägla myndigheternas agerande och hållning. Onödiga utdragna orimliga processer måste undanröjas. Detta gäller inte bara gruvindustrin,i stort sett alla större industri- och företagsetableringar kräver miljöprövning. Vi har de längsta handläggningstiderna i Europa.
Fortsätter vi så här riskerar Sverige tappa möjligheter till jobb och tillväxt. Vi kommer inte ha råd att satsa på välfärd och bra miljö. Sverige har en av världens hårdaste miljölagstiftningar men vi behöver inte ligga i topp när det gäller byråkrati. Sverige behöver ett klimat som gynnar tillväxt.