Centern sviker både Norrland och klimatet
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Klimatpolitiken i Sverige lider av två problem, för lite positivt handlande och för mycket prat. Det senare har tyvärr blivit den nya regeringens paradgren.
Den klimatsmartaste investering vi kan göra är utan tvekan en storsatsning på järnvägen. Att frakta gods och människor på järnvägen är helt avgörande om vi ska kunna bli det klimatföredöme som regeringen bara pratar om.
Stefan Tornberg och hans kollegor i Rosenbad har tyvärr inte insett detta. I stället för en satsning på järnväg har vi fått se en prioritering på dyra motorvägar runt våra storstäder. Mycket medvetet har man flyttat pengar från Banverket till Vägverket.
Regeringen har också vägrat att lägga till ytterligare resurser för att kompensera för det höjda kostnadsläget som högkonjunkturen gett upphov till. Detta har drabbat 71 olika projekt runt om i landet som nu förpassats till en osäker framtid.
Ett offer är Norrbotniabanan som nu prioriterats ned i framtidsplanerna för järnvägen.
Ett projekt som centerpartiet och regeringen däremot prioriterat är en motorväg runt Stockholm för 25 miljarder. Mycket tydligare kan väl knappast Stureplanscenterns inflytande beskrivas.
Nej, Stefan Tornberg, fakta talar sitt tydliga språk. Den moderatledda regeringen skär medvetet och konsekvent ned på järnvägen till förmån för investeringar som ökar utsläppen av klimatgaser.
Vi i miljöpartiet vill fokusera samhällets resurser på det som är bra för miljön och klimatet. Därför föreslår vi en ny satsning på 230 miljarder på ett modernt järnvägsnät.
Ett av de bästa sätten att få tillbaka investeringen är att satsa på Norrbotniabanan. Då kan Norrbotten bli ett internationellt föredöme som visar på att det går att kombinera moderna transporter med en framgångsrik klimatpolitik.