Standarden på tågen i Norrbotten har diskuterats otaliga gånger och en stor del av den kritik som tidigare framförts gällande vagnsstandarden har varit berättigad. De boende i övre Norrland har fått dras med vagnar som passerat bäst före datum.
Men en stor del av vagnarna har nu rustats upp och renoveringen pågår alltjämt. Till sommaren är alla liggvagnar och 1:a klass sovvagnar upprustade till nyskick. Sovvagnarna i 2:a klass kommer också att få ett ordentligt ansiktslyft under hösten. Sedan årsskiftet trafikeras också sträckan Luleå-Umeå av ett toppmodernt tåg, kallat Norrskenan.
Med detta i åtanke känns den kritik som framställs aningen besynnerlig.
Vagnarna som trafikerar Malmbanan däremot är av 1960-tals modell. Dessa är onekligen av sådan kvalité att de borde ha bytts ut för länge sedan.
Det är endast SJ samt ASJ som har vagnar att hyra och Connex samarbetar tillsammans med ASJ för att så snabbt som möjligt hitta en lösning.
I det öppna brevet går det också att läsa att näringslivet
i regionen inte kan lita på tidtabellerna och att sjuka och handikappade måste bäras in under förnedrade former.
Detta är en bild som Connex inte känner igen. Connex tåg har en punktlighet på stationen i Kiruna med 90 procent. Förseningar inträffar dock ibland och det är beklagligt, men ofta ofrånkomligt då orsaken oftast kan kopplas till olika infrastrukturfel såsom nedrivna kontaktledningar och rälsbrott.
Vad det gäller vår behandling av handikappade och sjuka resenärer känns den beskrivning som ges i brevet som mycket olycklig och för oss helt främmande. För Connex medarbetare är det en självklarhet att finnas till hands och se till att alla resenärer får den hjälp de behöver.
Däremot håller vi med om att en handikappanpassning av både vagnar och stationer hade varit önskvärd för både resenärer och våra medarbetare.
Division Tåg