Cykelväg för alla är enda lösningen

Luleå2006-02-01 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Gång- och cykelväg längs hela Björsbyvägen har varit ett högaktuellt ämne de senaste åren. I april 2004 ordnades en träff hos Ridsällskapet Balans med Karl Petersen som inbjuden gäst. Även Björsby intresseförening och representant för Lira BK deltog. Ärendet var cykelväg, hastighetsbegränsning och förbättrad vägbelysning. Kommunalrådet fick ta emot listor med 600 namnteckningar, som gav extra tyngd åt våra framförda önskemål.<br /><br />Intresseföreningen, där även Ridsällskapet Balans ingår, fortsatte arbetet med cykelvägsfrågan. Lira lämnade dock samarbetet och började agera i egen sak genom sina goda kontakter med kommunen och vissa politiker.<br /><br /><br /><br />Börje Lööw dyker upp den 23 oktober 2005 i både NSD och Norrbottens-Kuriren. Där lovar han Lira en egen cykelväg från Porsöcykelvägen över privatägd och brukad åkermark fram till fotbollsfältet, allt sanktionerat av tekniska förvaltningen och med byggstart 2006. Vid kontakt med tekniska nämnden hade man där ingen aning om dessa planer och menade att Lööw lovade för mycket.<br /><br />Den 10 december påstår Lööw i ett inlägg att ?en ny cykelväg från Porsön till Björsby-fältet är redan beslutad?. Dagen innan kunde man läsa på Lira:s hemsida: ?Klart, cykelväg till Björsbyfältet. Nu är det klart med sommarcykelväg till Björsbyfältet. Arbetet startar måndagen den 12/12 och beräknas ta cirka två månader...? Artikeln slutar ordagrant: ?Vi vill tacka våra politiker, som Aschberg säger, tack för visat intresse?.<br /><br />Det dröjde fram till den 17 december innan berörda från Björsbyn inbjöds till ett möte på tekniska förvaltningen.<br /><br /> <br /><br />Parkeringsförbud råder på Björsbyvägen intill Lira-fältet. Många föräldrar till Lira-ungdomar trotsar förbudet och parkerar till och med på båda sidor av vägen istället för att åka ned till stora parkeringen och sedan gå upp till planerna. ?Barn gör inte som vuxna lär, utan som vuxna gör? heter det. Därför är sannolikheten stor att Lira-ungdomarna skulle strunta i den längre, tänkta grusvägen över åkermark bakom fångstnätet och ned till parkeringen. De flesta skulle antagligen cykla som vanligt längs den kortare, asfalterade och snabbare Björsbyvägen. <br /><br /><br /><br />Varför förslaget avvisades:<br /><br />4 Vi missunnar inte fotbollens ungdomar, men vi tror att den provisoriska gruscykelvägen skulle få en väldigt låg nyttjandegrad. När ungdomarna från Porsö-hållet befinner sig vid avtagsvägen till den tänkta gruscykelvägen tror vi att flertalet skulle cykla rakt fram till den asfalterade Björsbyvägen, cirka 60 meter längre fram. Den tänkta provisoriska cykelvägen kan ej nyttjas för fotbollsungdomar som kommer från Bensbyn, Sinksundsområdet och Björkskatan (via Lyckebyvägen).<br /><br />4 Vid den troligen låga nyttjandegraden anser vi att anläggningskostnaden på <br />300 000 kronor förmodligen skulle bli bortkastade kommunala pengar för några års provisorium. <br /><br /><br /><br />En gång- och cykelväg för alla ungdomar är en rättvisefråga för alla oskyddade trafikanter som färdas i Björsbyn. 140 barn finns i Björsbyn. Minst 400 ungdomar utövar ridsport i byn. Lira har cirka 400 fotbollsspelande ungdomar. Även ett stort antal motionärer färdas längs Björsbyvägen. Intresseföreningen vill ej motarbeta Lira på något sätt. En cykelväg för alla, längs hela Björsbyvägen är enda lösningen och skulle lösa problemen för samtliga oskyddade trafikanter.<br /><br />Försöksverksamhet diskuteras mellan vägverket och Björsby intresseförening för att ge enklare lösning för vissa utsatta sträckor. Gäller cykelbana som avgränsas av så kallade vibrationslinje med tvärfrästa ribbor.<br /><br /><br /><br />Slutligen vill vi veta hur Karl Petersen hanterat de 600 namnunderskrifterna han erhöll i början av år 2004, eftersom inget hänt hittills. Kanske skulle han kunna förskottera ett kommunalt lån till Vägverket så att cykelvägen kan byggas tidigare?<br />
Läs mer om