Dags att ändra kurs

Luleå2008-07-26 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Menar Sverige allvar med att vilja bygga ett hållbart Sverige måste det vara möjligt för företag att erbjuda sina anställda subventionerad kollektivtrafik utan förmånsbeskattning för de anställda och inga sociala avgifterna för företagen.
Vi - du och jag - vill välja rätt. Även om det handlar om att bryta vanemönster och i någon mening förändra vårt beteende.
Vi är i dag mer motiverade än någonsin förr att göra ett miljöval i vårt resande om bara trafiken är nog bra, frekvent och det är ekonomiskt möjligt.

En aktuell undersökning visar att hela en tredjedel av alla förvärvsarbetande
i Sverige skulle åka mer med kollektivtrafiken om arbetsgivaren betalade hela eller delar av kostnaden. En kraftfull ökning mot året innan då en fjärdedel gav samma svar.
Vilket annat beslut skulle kunna ha en lika kraftfullt positiv miljöeffekt i dag?
Vilket annat beslut skulle på samma sätt bana väg för ett framtida hållbart samhälle i vardagen?

Jag är övertygad om att många arbetsgivare i dag också är mogna att fatta ett beslut i den riktningen för att ta sitt ansvar och bygga en miljöplan för företaget som inte bara slutar i en pärm i bokhyllan.
Företagen jobbar redan i dag mycket aktivt för att bygga sin miljöprofil och medverkar kraftfullt i det gemensamma arbetet för ett energieffektivt samhälle som hushåller med våra gemensamma resurser och begränsar koldioxidutsläppen.
En titt i den aktuella undersökningen visar också att viljan att välja kollektivt färdmedel är störst i gruppen under 29 år, med andra ord bland framtidens medborgare.

Det är lätt att prata visionärt om ett hållbart samhälle och presentera utredningar, men här finns ett konkret beslut att fatta för att i ett slag ändra kurs. Ett beslut som kräver att staten tar ett ekonomiskt ansvar för att göra den nödvändiga omläggningen av våra resvanor möjlig.
Om inte stannar allt vid tomma ord.
Så därför, fatta det enda hållbara beslutet och gör det möjligt för svenska folket att i sin tur välja rätt!
Fotnot: LLT harSveriges nöjdaste kunder för fjärde året i rad enligt branschens kundundersökning. Undersökningen presenterades av branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik under Politikerveckan i Almedalen och baserades på intervjuer med 2500 personer.
Läs mer om