Regeringen tar få initiativ på trafiksäkerhetsområdet. Man har helt enkelt prioriterat ner arbetet med Nollvisionen. Det är märkligt då EU, 15 år efter Sverige, antagit Nollvisionen som grund för trafiksäkerhetsarbetet. FN ser nu ökad trafiksäkerhet som en viktig del i att förbättra den globala folkhälsan. Varje år omkommer nära 1,3 miljoner människor i trafikolyckor världen över.
Det finns en rad enkla och kostnadseffektiva åtgärder för att höja trafiksäkerheten. Men regeringen är passiv. En vinterdäckslag för lastbilar har dragit ut på tiden trots att dåvarande Vägverket föreslog detta redan för fyra år sedan. Sverige är ett av få länder i EU där det inte ställs krav på att alla fordon ska vara utrustade med en reflexväst.
Med den nya supermiljöbilspremien har regeringen till och med arbetat aktivt för att försämra trafiksäkerheten. Säkerhetskraven i den förra miljöbilspremien på antisladdsystem och högsta betyg i EuroNCAP krocktesterna
i EU är nu slopade. Dessa säkerhetskrav ställer dock regeringen på bilar som ska upphandlas av staten.
Det är alltså viktigare för rege-ringen att statsrådslimousinerna och myndigheternas tjänstebilar håller högre säkerhet än att de bilar som privatpersoner köper med subventioner från staten.
Vi Socialdemokrater vill tillsätta en statlig kommission som granskar de tio farligaste vägarna i Sverige. Kommissionen ska presentera tydliga åtgärder på trafiksäkerhetsförbättringar av dessa vägar. I Norrbotten är till exempel E 4 genom Piteå kommun och väg 97 söder om Boden starkt olycksdrabbade.
Det är även hög tid för regeringen att agera i frågan om alkolås. 2005 krävde den socialdemokratiska regeringen ett nationellt undantag från EU:s regler för att kunna göra alkolås obligatoriska i Sverige. Den gången blev det nej från EU. Det finns anledning att åter ansöka om ett undantag. Tekniken har utvecklats och EU har fått en allt mer positiv inställning till alkolås.
På tisdag den 14 februari möter jag infrastrukturminister Catharina Elmstäter-Svärd (M) för en interpellationsdebatt i riksdagen om trafiksäkerhet. Mitt budskap till infrastrukturministern är tydligt: Det är dags att ge arbetet med Nollvisionen en nystart.