Demokratiarbetet måste integreras i hela skolan

Skolan har ett demokratifostrande uppdrag där elever ska inhämta och utveckla både kunskaper och värden. Men demokrati får inte enbart vara ett ämne som tas upp på samhällskunskaps- eller historielektionerna, det måste genomsyra all undervisning och omfattas av hela skolsystemet.

Foto: Dan Hansson/SCANPIX

Luleå2012-09-19 04:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att arbeta med demokratifrågor i skolan har aldrig varit viktigare. I en globaliserad värld där demokrati inte alltid existerar eller är ett naturligt alternativ, och i en tid då vi behöver stå upp mot ökade intoleranta attityder i samhället, måste vi slå vakt om vårt demokratiska synsätt. "Vårt svar är mer demokrati, öppenhet och humanitet. Men aldrig naivitet.", som den norske statsministern Jens Stoltenberg uttryckte sig efter massakern på Utöya i juli förra året.

Det brukar heta att demokratin är väl förankrad i Sverige, att den fungerar hos oss. Men det betyder inte att vi får ta den för given. Demokratin måste ständigt återerövras. Från en generation till en annan. Det förebyggande arbetet med att stärka ungas demokratiska värderingar är därför oerhört viktigt.

Dagens elever måste få lära sig mer om hur demokratin fungerar, om demokratins villkor, valfrihet och rättigheter, men också om våra skyldigheter. Demokratiarbetet måste genomsyra alla verksamheter i skolan. Inte bara handla om temadagar eller enstaka insatser.

På regeringens uppdrag har vi utvecklat metoder för att stärka ungdomars demokratiska värderingar, som en förebyggande del i handlingsplanen mot våldsbejakande extremism. Ett nytt elevaktivt metodpaket, "Uppdrag: Demokrati", har tagits fram i dialog med lärare, ett material som är anpassat till läroplanen och klassrummet. Med utgångspunkt i nu och då.

Konkret handlar det om att bistå skolan i det demokratistärkande arbetet genom att erbjuda högstadie- och gymnasielärare 22 workshopar inom teman demokrati, tolerans och mänskliga rättigheter. Tanken är att metodpaketet ska fungera såväl i ett ämnesövergripande upplägg som i ämnesundervisning i samhällskunskap, historia eller svenska. Workshoparna ska komplettera och integreras i den ordinarie undervisningen.

I en demokrati förutsätts att alla tar ett aktivt medborgaransvar. Vi måste alla bidra till att vår värdefulla demokrati fortsätter att stå stark och vara en angelägenhet även för kommande generationer. Skolan gör det genom att fördjupa och integrera demokratiarbetet.

Forum för levande historia bidrar också till att föra demokratiarbetet framåt, främst genom att sätta samtidsfrågorna i relation till det förflutna. Vi tror nämligen att man genom att lära av och om historien, kan bidra till att lära av och om vår samtid. Med siktet inställt mot framtiden.

Läs mer om