Det finns inga perfekta däck

Dubbat eller odubbat?

Dubbat eller odubbat?

Foto: Göran Ström

Luleå2008-10-31 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vägverket i Stockholm har i en annonskampanj riktad till trafikanterna i Stockholm, velat diskutera frågan om dubbade eller dubbfria vinterdäck.
Kritiker, bland annat Bertil Sanell och Halvard Nilsson i NSD den 27 oktober, menar att Vägverket ensidigt vill få alla trafikanter, oavsett var man bor i Sverige, att köra på dubbfria vinterdäck.
Så är det naturligtvis inte.

Annonskampanjen uppmanar i själva verket trafikanterna att noga tänka igenom valet av vinterdäck. I Norrbotten och Västerbotten används helt naturligt fortfarande mer dubbade vinterdäck och det är inte så konstigt, eftersom de flesta kör på övervägande vinterväglag.
Problemet med partiklar som rivs upp av dubbdäck är verkligt, men knappast akut i vår del av landet. I vår region finns det förvisso problem med för mycket miljöfarliga partiklar i luften, främst då i centrala Umeå och möjligen vid genomfarten i Skellefteå.
I Umeå samarbetar Vägverket region norr med Umeå kommun genom att i vinter fortsätta studierna av trafikmiljön med syftet att minska de farliga partiklarna.

Vi är helt övertygade om att trafikanterna själva kan fatta beslut om vilket sorts vinterdäck man ska ha. Det betyder inte att det är fel att initiera en diskussion om fördelar respektive nackdelar med dubbade kontra dubbfria vinterdäck.
Även i Norrbotten och Västerbotten ökar användandet av dubbfria vinterdäck. Det finns inga perfekta däck för alla situationer utan det är körsättet och hastigheten som är avgörande för trafiksäkerheten.

µ Svar till Bertil Sanell och Halvard Nilsson, NSD Debatt den 27 oktober.
Läs mer om