Det finns redan planer för banan i norr

Luleå2017-04-26 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att centerns riksdagsledamot Helena Lindahl (C) i NSD den 12 april i år tvivlar på regeringens initiativförmåga har säkert att göra med att hennes förtroende för sitt eget partis förmåga att driva en utvecklingspolitik för norra Sverige i en Alliansregering är skadat efter åtta år i regeringsställning. Det har vi förståelse för.

Vid Socialdemokraternas kongress i Göteborg skrevs Norrbotniabanan (NBB) in i partiets politiska riktlinjer. Det, om något visar på partiets vilja när det gäller Norrbotniabanan. Regeringen har redan tagit ställning till att Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå ska byggas när de tillträdde 2014. Det gjorde aldrig Alliansregeringen under åtta år. De ville inte ens diskutera de medfinansieringsförslag och affärsplan som lämnades in 2010 och 2012. Trots detta kunde regionerna och Trafikverket av egen kraft avsluta samtliga järnvägsplaneutredningar och det är vi tacksamma för idag. Varje litet steg vi kan ta till helheten är värdefullt.

Stefan Löfven hade som vallöfte att en byggstart skulle ske under nuvarande mandatperiod och det löftet står fast. Nu hänger det på att Trafikverket hinner göra klart både järnvägsplan och bygghandlingar samt klara av eventuella överklaganden. Man förstår att Centerpartiets riksdagsledamot är ivrig på att få till stånd bygget av Norrbotniabanan i skenet av att Alliansregeringen inte fick till en meter. Än allvarligare var att NBBs företrädare inte en enda gång fick komma och diskutera finansieringsförslagen med Alliansregeringens företrädare.

En förutsättning för att komma igång under den nuvarande mandatperioden var att regeringen stöttade Norrbotniabanan ABs ansökan till EU om att få medfinansiering till nuvarande planeringsarbete. Två gånger tidigare hade NBB prövat att få Alliansregeringens stöd men blivit nekade. Detta trots att banan var på väg in i det Europeiska stomnätet för järnväg och kunde erhålla medfinansiering från EU. Alliansregeringens kalla hand till projektet försenade planeringen av Norrbotniabanan med många år, vilket är väldigt olyckligt.

Den tillträdda S- och MP- regeringen stöttade ansökan så att NBB AB fick den beviljad av EU. Därför kunde järnvägsplanearbetet för banans exakta placering mellan Umeå och Skellefteå påbörjas. Pengarna räcker också till bygghandling för sträckan Umeå-Dåva, vilket möjliggör en byggstart under 2018. Det är så långt mycket längre än Alliansregeringen klarade under sin tid.

Vi arbetar nu för att Norrbotniabanan återigen kommer med i den nationella transportplanen efter att ha blivit utslängda 2007 av Alliansregeringen. I Infrastrukturpropositionen som presenterades i höstas fanns nämligen riktlinjer om att den kommande nationella transportplanen ska förbättra möjligheterna för människor att leva i hela landet och pendla till jobben, möjliggöra bättre fungerande godstransporter och bidra till att nå miljömålen. Trafikverkets arbete med den nationella transportplanen måste få fortgå och kommer att skickas ut på remiss i slutet på augusti. Inte ens riksdagsledamot Helena Lindahl kan frångå eller forcera den.

Läs mer om