Det här blir Norrbottens sämsta affärsidé
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
En av hans första åtgärder är att utreda att NSD:s och Kurirens redaktioner upphör som enskilda bolag och reduceras till två skilda redaktioner i samma bolag, Norrbottens Media AB.
Precis det som vi kritiker förutspådde förra hösten. Inte ens jag, som var den mest pessimistiska kritikern, kunde tro att det skulle gå så fort.
Dåvarande koncernchefen i Norrköpings Tidningar, Björn Jacobsson, och styrelseledamoten i Valrossen AB, K-G Holmqvist förnekade naturligtvis bestämt vid debatten på Kulturens hus i september 2007 att så skulle ske.
Lennart Foss gör bara det som varje koncernchef har att göra, nämligen att kapa onödiga kostnader. Att slå ihop redaktionerna i samma bolag är bara första steget.
Den konstruktion som nu utreds blir Norrbottens sämsta affärsidé. Ungefär som om samma ägare ägde Ica Maxi och Coop Forum på Storheden, som var för sig tilläts att jobba hårt för att slå ihjäl varandra — till dubbla kostnader för ägaren.
Självfallet blir nästa steg att NSD och Kuriren blir en tidning, om än med skilda ledarsidor. 40 procent av journalistkåren kan skäras bort.
Vi får många arbetslösa journalister i Norrbotten framöver. Det är bara att se sanningen i vitögat.
Norrbottens Media arbetar ju faktiskt redan i den riktningen. Gratistidningen Extra och de båda tidningarnas hemsidor uppmuntrar indirekt människor att säga upp abonnemangen på papperstidningarna.
Upplagorna rasar redan nu. Nu går det inte att stoppa längre.
Ansvaret kommer i framtiden att vila tungt på K-G Holmqvist och hans styrelsekamrater i Valrossen AB, som gick med på att sälja NSD till Norrköpings Tidningar.
Det var där det avgörande misstaget begicks i jakten på ökad avkastning till partiet.