Drivmedelsbeskattning tar död på landsbygden

Luleå2012-08-15 04:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svensk drivmedelsbeskattning är djupt orättvis mot befolkningen på landsbygden, vilken ofta är tvingad att använda bilen till arbete, skola och så vidare. I stora delar av glesbygden finns inga kollektiva kommunikationsmedel och kommer heller inte att finnas då det aldrig lönar sig att skicka bussar tiotals mil för två-tre passagerare, underlaget är för dåligt.

Detta ställer oss som bor på landsbygden i en mycket svår situation som ofta slutar på sämsta tänkbara sätt, man får ge upp sitt sätt att leva och flytta in mot tätorten då det är där jobben finns eller tvingas lägga ner det lantbruk som kanske gått i arv flera generationer tillbaka. I mitt Sverige ska man kunna bo och leva som man vill, detta gäller tydligen inte folket på landsbygden.

Den allmänpolitiska riktningen i denna fråga är att drivmedelspriserna ska fortsätta höjas med klimatet och miljön som ursäkt. Givetvis ska vi alla jobba för ett klimatsmart och hållbart samhälle, men varför ska vi på landsbygden betala hela kalaset?

Apropå klimatsmart är det ju så att de mest klimatsmarta varorna är de som produceras nära konsumenten, inte de som tvingas åka lastbil över halva jordklotet. Med en allt mer utarmad landsbygd kommer inte dessa närproducerade varor att finnas kvar, vad händer då med miljön och självförsörjningen?

I Stockholm kostar ett årskort inom kollektivtrafiken cirka 9 000 kronor, med detta kort kan du röra dig fritt inom hela länet vilket innebär att du i princip inte behöver bilen för att ta dig till arbete och så vidare.

Själv bor jag i Värmland och tankar min bil för cirka 27 000 kronor om året för att ta mig till mitt arbete, detta är en jämförelsevis blygsam slant för bygden. Att med ett rättviseargument säga att alla ska betala lika mycket för bensinen håller inte eftersom vi inte har något val, bilen är ett måste.

Drivmedelsbeskattningen måste differentieras genom att priset sänks i proportion till avståndet till den kollektivtrafikförsedda tätorten. Detta kan innebära kraftigt höjda priser i tätorten men även att priset sjunker proportionerligt på landsbygden. På detta vis delar vi på klimatbördan och uppfyller ett av många kriterier för en levande landsbygd.

Läs mer om