µ Svar till Susann Klippmark, Stefan Rönnqvist och Lars Stenberg, NSD Debatt den 10 oktober.
Ett antal företrädare för biobränslebranschen hävdar i en debattartikel i NSD den 10/10 att värmepumpar i praktiken innebär att vi byter olja mot annan olja eller kol. Artikeln utgår från teorin om så kallad marginalel. Just den teorin har vi granskat i rapporten "Geoenergin i samhället" som nyligen publicerades av Geotec/Svensk Geoenergi. Teorin bygger på att alla nytillkommande elförbrukare använder el från kolkraftverk i andra länder. Det är ett felaktigt antagande som gör att hela resonemanget i artikeln faller.
För det första har Sverige i dagsläget ett överskott av el som exporteras till våra grannländer. Tittar vi på Energimyndighetens statistik ser vi att under åren 1990-2010 exporterade Sverige ett överskott av el under tolv av dessa 20 år.
För det andra visar statistik från handeln på Nordpool, där elhandeln i Sverige sker, att svensk import och export av el i huvudsak sker med Norge och Finland. Inget av dessa länder har kolkondenskraftverk och båda har vattenkraft som dominerande elproduktion.
Låt oss också citera Energimyndighetens inställning: "Energimyndighetens åsikt är att det är svårt att generellt avgöra vilken energikälla som används för marginalelsproduktion." Med andra ord: Det går inte att påstå att el producerad på marginalen kommer från kolkraftverk. Detta finns det även prejudicerande domar på från Miljööverdomstolen.
Vi vill lyfta fram att värmepumpar kan användas för att utvinna Sveriges tredje största förnybara energikälla, geoenergi, exempelvis i form av bergvärme och bergkyla. 2007 godtog Energimyndigheten att värme och kyla från jord, berg och grundvatten är att betrakta som förnybar. Satt i system är geoenergin som sådan helt neutral vad gäller utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser. Den ska i detta perspektiv likställas med solenergi och det är vad som också görs inom EU.
Då artikelförfattarna lyfter fram marginalelsteorin som sanning, undrar vi hur de ställer sig till framtida transportlösningar som elbilar och höghastighetståg? Med deras resonemang skulle elbilar inte vara bättre än bensindrivna bilar? Och tåg skulle alltså inte vara mer miljövänligt än flyg eller bil?
Rapporten "Geoenergin i samhället" visar för övrigt att koldioxidutsläppen från en geoenergianläggning i en normalstor villa minskar med 83 ton över en 20-årsperiod, om bytet sker från olja. Från en enda villa. Bra eller dåligt, du bestämmer. Vi vet vad vi tycker.