En annan fördelning innebär inte nollsatsning på vägarna
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Åsa Torstensson skriver i NSD att Vänsterpartiet inte vill lägga några pengar på vägar. Det är självklart inte sant. I stället för att lägga en massa pengar på nya vägar vill vi inom vägtrafiken satsa mer medel på bärighet, miljöåtgärder, trafiksäkerhet, kollektivtrafik och cykel.
Infrastrukturministern låter upprörd över att trafiksäkerheten är hotad med Vänsterpartiets förslag. Men hon om någon borde väl veta att i Vänsterpartiets förslag till ny infrastrukturplan för 2010-2021 har vi höjt anslaget till trafiksäkerheten med 17 procent jämfört med tidigare plan.
Att vi vill ha en annan fördelning mellan
investeringar i nya vägar, respektive nya järnvägar, betyder ju inte att nya vägar inte ska få några pengar alls. Vi är kritiska till att den borgerliga regeringen avsätter minst 50 procent av de medel som inte redan är låsta till nya vägar.
Vi vill ha en mycket större andel till järnvägar. Satsar man inte mer på järnvägar än vägar kommer vi inte nå viktiga miljömål och inte heller kunna bygga viktiga järnvägssträckor som Norrbothniabanan. Det är en bana som regeringen säger nej till, medan Vänsterpartiet har med den i vårt alternativa förslag till infrastrukturplan för 2010-2021.
Vänsterpartiets förslag om att mer pengar ska gå till bärighet och underhåll av vägar är en åtgärd som har stor betydelse för de nordligaste länen. Vi menar att de vägar som vi har ska förvaltas bättre och Vänsterpartiet vill att det mellan 2010-2021 ska avsättas 12,2 miljarder till vägunderhåll, tjälsäkring och miljöåtgärder. Regeringen har bara anslagit 11,3 miljarder till motsvarande åtgärder under samma tidsperiod. Och ändå har ministern mage att anklaga Vänsterpartiet för att inte vilja ge medel till vägar!
Till sist: Infrastrukturministern menar att den borgerliga regeringen inom några år ska ha ökat kapaciteten på järnvägen med 50 procent. För mig är det en gåta hur hon räknat ut detta. För regeringen kommer ju inte ens nära Vänsterpartiets ambitioner och förslag till nya järnvägar och ökat banunderhåll. Vi är det parti som satsar allra mest på dessa saker. Inget annat parti har lika hög medelstilldelning.
Kan det vara så att ministern önskar att det var så att regeringen når 50 procent? Och att önskan är så stark så att man nästan själv tror på det man säger?
Till skillnad från den borgerliga alliansen anser vi i Vänsterpartiet att det är staten som ska finansiera nationella infrastrukturprojekt oavsett om det gäller väg eller järnväg. Torstensson & Co menar att kommuner/landsting ska medfinansiera sådana projekt i ökad omfattning. Ett sådant system kommer att leda till minskade resurser för välfärd ute i landet. Men det bryr sig väl dagens Centerparti inte om.
µ Svar till Åsa Torstensson, NSD Debatt den 7 januari.