"En historisk satsning på infrastruktur"
Sommartid är vägarbetstid.FOTO: Anna-Karin Landin
Foto: Anna-Karin Landin
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det som du ser från bilen eller utanför på gatan eller från tågfönstret är genomförandet av en historisk satsning på infrastruktur på 497 miljarder kronor. En satsning som knyter ihop Sverige och binder samman människor.
Som den Centerpartist jag är så är jag noga med att se hela landet. Med de satsningar vi nu gör möter vi både den som bor på landsbygden som den som bor i storstan, den som startar resan på den enskilda vägen som
den som åker tunnelbana eller spårvagn dagligen.
Vi löser nu många flaskhalsar och vi skapar större arbetsmarknadsregioner vilket gör att man kan bo på ett ställe och pendla till ett annat. Vi gör stråk för näringslivets transporter och arbetspendling. Vi ser till att ha rejält med resurser till drift och underhåll som ger oss farbara, säkra vägar och spår samtidigt som vi satsar på nyinvesteringar i såväl väg, järnväg som sjöfart.
Alliansregeringen har ökat anslagen till drift och underhåll med 38 procent på järnväg och 28 procent på väg. Vi har ökat investeringarna med 100 procent på järnväg och 40 procent på väg.
Vi har skapat över 5 000 nya arbetstillfällen tack vare extra resurser till infrastruktur.
Vi åtgärdar cirka 600 mil väg per år. Extra resurser till bärighet innebär att vi nu inte behöver stänga av så många vägar för tung trafik under tjällossningen. 2006 stängdes
13 900 kilometer väg av, 2009 stängdes 4 500 kilometer, alltså mindre än en tredjedel så många kilometer väg tvingades stänga. Det gör skillnad!
De satsningar vi gjort har dessutom lett till att det 2009 minskade utsläppen med 125 000 ton totalt på vägsektorn vilket är ett trendbrott. Vi har gått från växande till minskade utsläpp från transportsektorn.
Så när du i sommar sitter i bilkö sätt då på din favoritlåt, låt lugnet komma och njut!