Flyget tar miljöansvar
Foto: Magnus Pehrsson
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svenska flygbolag är i hög grad mycket seriösa och proaktiva i sitt miljöarbete, och vi ser gärna en dialog med företrädare från miljörörelsen om hur vi kan fortsätta att bli bättre.
Vi har från vår sida aldrig motsatt oss de slutsatser om flygets klimatpåverkan som har kommit ifrån FN: s miljöpanel, tvärtom. Det vi säger är att faktiska utsläpp och utsläpp beräknade genom uppräkningsfaktor måste redovisas separat, det ger transparens kring vad våra resenärer betalar för och ger också en rättvisande bild av flygets utsläpp.
För oss är det en fråga om ansvar gentemot våra kunder, våra kunder ska veta hur mycket flyget släpper ut, och de ska också veta vad de betalar för.
Det är ett långsiktigt opinionsbildande uppdrag att få våra resenärer att i högre grad klimatkompensera sina resor, då är transparent redovisade siffror över flygets utsläpp en avgörande faktor för att skapa trovärdighet hos våra resenärer.
Anders Wijkman och Lasse Gustavsson har helt rätt i att flygindustrin bör redovisa sina utsläpp, därför kan flygresenärer se detta på vår hemsida, flygplatsers hemsidor och hos statliga myndigheter såsom Naturvårdsverket. Det är något positivt, det identifierar problemet och vad vi inom flygindustrin har för uppgift att lösa.
Det finns mycket kvar att göra för att minska flygets miljöpåverkan, vi tror att flygets inkludering i utsläppsrättshandeln i kombination med långt framskriden forskning på alternativa bränslen gör att vi på sikt kommer att se en flygindustri med avsevärt mindre klimatpåverkan.
Det är bra, men inte bra nog. Därför fortsätter vårt miljöarbete oförtrutet, och vi välkomnar alla konstruktiva synpunkter på det arbetet.
µ Svar till Anders Wijkman och Lasse Gustavsson, NSD Debatt den 25 juni.