Förbjud vinterdäck på sommaren
En Sifoundersökning visar att cirka 250 000 svenska bilar körs på vinterdäck i juni, trots att vinterdäcken sommartid både är trafikfarliga och slits ut i förtid. För tio år sedan blev det lag på vinterdäck på bilen vintertid.
Foto: Janerik Henriksson/SCANPIX
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Dubbdäcksdebatten får allt fler bilister att ersätta sina dubbade vinterdäck med dubbfria. Redan till hösten kan det för första gången någonsin rulla ut fler bilar med dubbfria än dubbade vinterdäck från däckverkstäderna.
Lagen kräver i dag inte sommardäck på sommaren, så det är lätt att de dubbfria vinterdäcken får sitta kvar även sommartid. Men på sommaren kan dessa däck utgöra en trafikfara.
En undersökning från den ledande oberoende testorganisationen Test World, publicerad i Auto Motor Sport (nr 7/2010) och Aftonbladet, visar tydligt på riskerna. Det dubbfria vinterdäcket i testet hade 60 procent längre bromssträcka än det bästa sommardäcket vid en inbromsning på vått underlag från 80 kilometer i timmen till stillastående.
När bilen med det bästa sommardäcket stannat, fortsatte bilen med vinterdäck förbi i 50 kilometer i timmen. Det är mycket allvarliga siffror ur trafiksäkerhetssynpunkt. Överlevnadschansen för en fotgängare är knappt 20 procent vid en krock med en bil i den hastigheten.
Den Sifo-undersökning som Michelin lät genomföra visar att cirka sex procent av de svenska bilisterna fortfarande hade vinterdäcken på i juni. Av de 1 000 intervjuade personerna hade fem procent dubbfria vinterdäck och en procent dubbade vinterdäck på bilen. De senare är redan nu olagliga. Omräknat på Sveriges samlade bilpark innebär detta att cirka 250 000 bilar rullar på vinterdäck sommartid.
I juni 2009 beslutade riksdagen att ett nytt etappmål ska gälla för trafiksäkerheten på de svenska vägarna. Det innebär att antalet trafikdödade år 2020 inte får vara fler än 220, vilket motsvarar en knapp halvering av antalet dödade i trafiken från år 2007 till år 2020. Däcken har länge varit en försummad faktor i arbetet med nollvisionen.
Förbjuds vinterdäck på sommaren skulle liv räddas. En sådan lag skulle vara ett kostnadseffektivt komplement till exempelvis satsningar på säkrare vägar. Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det dessutom bra med däckbyten två gånger om året.
För många är däckbytena de enda tillfällen de kontrollerar däckens skick och att lufttrycket är rätt. Med slitna däck och fel lufttryck spelar det mindre roll hur säker bilen är i övrigt.
Som bilist är det lätt att låta snålheten bedra visheten. Det som på pappret kan se billigt ut, som att köra på samma däck året runt, blir oftast dyrt eftersom den mjukare gummiblandningen i vinterdäcken slits snabbt på heta sommarvägar.
Alla bör köra på vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren för att få ut maximalt antal mil ur däcken. Det sparar liv, vår miljö och ger även mer pengar kvar i plånboken för bilisterna.
Nu, tio år efter att vi fick en lag om vinterdäck på vintern, är det hög tid att politikerna stiftar en lag som förbjuder vinterdäck på sommaren.