Företag missar affärer på den inre marknaden

Luleå2009-06-12 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Hittills har krisen drabbat Stockholm mildare än övriga Sverige. Det kanske kan förklara att krisinsikten inte riktigt infunnit sig på riksplanet. Men nu är det allvar!
Sverige behöver mobilisera för att klara ekonomin. Sveriges tillväxt har alltid varit exportdriven och utrikeshandeln uppgår idag till över 50 procent av BNP. Också den här gången är det främst genom ökad export som Sverige kan klara krisen.
Förutsättningarna för svenska företag att ta marknadsandelar i Europa är trots fallande efterfrågan goda. På ett år har den svenska kronan försvagats med cirka 30 procent mot dollarn och 20 procent mot euron. Våra företag har fått en rejäl kostnadsfördel på den gränslösa europeiska marknaden.
EU:s inre marknad omfattar i dag 30 länder, EU-länderna och EES-länderna och kan betraktas som svenska företags hemmamarknad. Det är en enorm marknad med 500 miljoner konsumenter, 20 miljoner företag och en samlad BNP på över 12 000 miljarder euro (cirka 140 000 miljarder kronor).

Den försvagade svenska kronan har gett svenska företag goda förutsättningar att vinna nya marknader, men frågan är om kunskapen och viljan finns?
Våra stora exportföretag har blickarna på den inre marknaden. Men hur är det med engagemanget, kunskapen och viljan hos de medelstora och mindre företagen?
FAR SRS har genomfört en undersökning bland 400 slumpmässigt utvalda företag. Resultatet är tyvärr mycket nedslående och kan sammanfattas enligt följande:
4 De flesta svenska företag (55 procent) agerar fortfarande inte på den inre marknaden. Bara 43 procent av företagen har någon form av handel med den inre marknaden. Jämfört med 2004 är det bara en marginell ökning.
Av dessa företag är det bara 13 procent vars omsättning till mer än 10 procent härrör från denna handel. Av de företag som inte är aktiva på den inre marknaden så planerar bara två av 100 att bli det.
4 En majoritet av Sveriges företag har bristfälliga kunskaper om den inre marknaden. Endast en tredjedel av Sveriges företagare har ens övergripande kunskap om vad den inre marknaden är. Endast fyra av 100 svenska företag vet att det är 30 länder som utgör den inre marknaden.
4 60 procent av Sveriges företag tycker inte att den inre marknaden är viktig för det egna företagets verksamhet. Endast fem procent av landets företag ser den inre marknaden som sin hemmamarknad.

Resultaten visar på ett stort ointresse och okunskap bland svenska företag. En sannolik hypotes är att man inte tar vara på möjligheter man inte känner till eller förstår. Dåliga kunskaper om den inre marknaden torde alltså förklara svenska företags passivitet.
De svenska företagen har en fantastisk potential på den inre marknaden, inte minst nu efter kronförsvagningen. En potential som nu riskeras på grund av okunskap.
Läs mer om