Företagare behöver beslut om Norrbotniabanan nu
Företagen i norra Sverige behöver få ett beslut om Norrbotniabanan nu. Infrastrukturen är en avgörande förutsättning för att företag och företagare i norra Sverige ska våga satsa och kunna utveckla sina affärsidéer.
Den tungt lastade Stålpendeln knixar fram på den kurviga och backiga stambanan. Transporterna av stålämnen mellan SSAB:s anläggningar i Luleå och Borlänge skulle gå betydligt smidigare om Norrbotniabanan byggdes. foto: peter lydén
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
På grund av tvärare kurvor och högre backar kan tågen på stambanan genom norra Sverige inte ta lika mycket gods som i södra Sverige om man inte använder två lok. Detta leder till ökade kostnader som försämrar konkurrenskraften för näringslivet i norra Sverige, såväl för basindustrin som för företag i senare förädlingsled.
Även om vi just nu befinner oss
i en finanskris kommer denna att blåsa över. Och då är det viktigt att få beslut som gör att den positiva utvecklingen i norra Sverige ska kunna fortsätta.
Ett beslut i dag kommer även att minska finanskrisens effekter och ge de norrländska företagen den framtidstro som krävs för att fortsätta investera och utveckla sina affärsidéer.
Argumenten för Norrbotniabanan är flera:
Banan har den lönsammaste samhällsekonomiska kalkylen av alla de stora järnvägsprojekten
i Sverige.
Transportkostnaderna för godset minskar med 30 procent.
Konkurrenskraften stärks för näringslivet, både i norra Sverige och i Sverige som helhet .
Betydande miljövinst med minskade koldioxidutsläpp.
Den bidrar till att säkerställa EU:s råvaruförsörjning.
Halverade restider ger väsentlig regionförstoring med alla de fördelar det innebär.
Botniabanan, den nya kustjärnvägen mellan Kramfors och Umeå, kommer i full trafik 2011. Detta är mycket positivt. Men utan Norrbotniabanan, den återstående länken mellan Umeå och Luleå, saknas en mycket väsentlig del. För godset, men också när det gäller möjligheterna till snabba personresor mellan kustens orter.
Dagens pendlingsmöjligheter med bil och buss är inte tillräckliga för att knyta ihop arbetsmarknaderna i Norrlands befolkningsstarka kustkommuner.
Med Norrbotniabanan fås denna effekt och företagen gynnas i och med att matchningen på arbetsmarknaden förbättras. Det vill säga att det blir lättare att rekrytera rätt person till rätt arbete. Kommande stora pensionsavgångar gör att detta blir en av de stora konkurrensfaktorerna för företagen.
Bra arbetspendlingsmöjligheter innebär också förbättrade möjligheter för ungdomarna att finna bra utbildning inom rimliga avstånd, vilket ger tillgång till framtida kompetent personal hos våra företag inom alla branscher.
Kan inte vi företagare anställa kompetent personal stannar utvecklingen i norra Sverige.
Att bygga en ny järnväg tar lång tid, det vet vi inte minst mot bakgrund av erfarenheterna av Botniabanan. Företagen i norra Sverige behöver därför, omgående, ett positivt beslut från regering och riksdag som innebär att Norrbotniabanan ska byggas.