En modernisering av trafikplaneringen
i Luleå med minskad biltrafik men ökad gång, cykling och kollektivtrafik, skulle innebära färre personskador, mindre klimatutsläpp, bättre luftkvalitet, mindre buller och bättre folkhälsa. Detta innebär även en enorm ekonomisk samhällsvinst. Den som åker bil till jobbet löper 50 procent större risk att drabbas av hjärtinfarkt jämfört med den som cyklar.
Utsläpp till följd av trafiken av kvävedioxid, marknära ozon och partiklar är hälsofarlig och kan försämra lungfunktionen, orsaka för tidig födsel eller förvärra astma- och allergireaktioner. I Luleå har skadligt höga halter av kvävedioxid uppmätts. Under 2010 överskreds miljökvalitetsnormen för timmedelvärdet 593 gånger av tillåtna 175 och för dygnsmedelvärdet med 44 gånger av tillåtna sju!
Cykel och gång är viktiga sätt att ta sig fram för barn och ungdomar. Deras frihet och möjlighet att på egen hand ta sig till skola och fritidsaktiviteter gynnas av lägre
hastigheter för biltrafik, bilfria gator
samt bättre gång- och cykelinfrastruktur.
I Miljöpartiet vill vi göra cykel och gång till trygga och säkra alternativ i Luleå, både i staden och på landsbygden. Det är dags att se över uppdelningen av våra gemensamma ytor för en mer rättvis fördelning mellan människor som vistas där. Trafikplaneringen har sedan länge anpassats till bilismen. Standard, underhåll, parkering, vägvisning, bensinstationer med mera är utformat för bilismens behov.
Trafikplaneringen behöver skifta fokus och utgå från trafikslag som ökar säkerheten, minskar klimatpåverkan och oljeberoende samt förbättrar hälsan. Det ska vara enkelt och säkert att ta sig fram med cykel och till fots.
Vi i Miljöpartiet Luleå har flera förslag på hur Luleås trafikplanering kan moderniseras:
❏ ❏ Försvåra för biltrafiken på fler ställen, till exempel med farthinder och hastighetsbegränsningar. Farthinder halverar risken för barnolyckor i bostadsområden. Den nyligen utförda hastighetssänkningen i centrum är bra och har säkerligen stor betydelse för säkerheten.
❏ ❏ Fler samt bättre och säkrare
gång/cykel-vägar, till exempel bättre
separerade från biltrafiken, sammanhängande
cykelstråk (som inte plötsligt tar slut), inga höga trottoarkanter, bättre skyltning.
❏ ❏ Alla barn ska ha rätt till en säker skolväg! Barn som går och cyklar ska inte fara illa och fler föräldrar ska tordas låta sina barn gå och cykla till skolan istället för att skjutsa dem.
❏ ❏ Utbyggnad av cykelvägar i prioriterade pendlingsstråk, även i byarna och in till tätorten.
❏ ❏ Skapa cykelparkering under tak
i centrum, gärna uppvärmt, med möjlighet att ladda sin elcykel. Elcyklar är på frammarsch.
❏ ❏ Anpassade trafikljus som visar grönt för gående och cyklister när det inte kommer bilar.
❏ ❏ Inför låne- eller hyrcyklar samt främja ökad cykling vintertid.
Hållbara transporter är en utmaning
för Luleå kommun och det är en fråga som bör prioriteras. Vi måste åka mer kollektivt på ett förnuftigt sätt och bygga staden så att vi kan gå och cykla mer.