frakt via narvik
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Då kan Northland Resources produkter säljas till högsta möjliga priser ute på världsmarknaden.
Narviks hamndjup och isfrihet ger helt andra möjligheter än skeppning via Finland.
Marknaden i Finland och ut från deras grunda hamnar är alldeles för liten och dessutom konjunkturkänslig.
Denna marknad kan man enkelt besörja med lastbilstransporter från anrikningsverket utanför Kaunisvaara.
Att bygga finsk järnväg i Sverige för denna korta sträcka ger troligen ingen avkastning.
Transporten till svenska malmbanan kan man också starta direkt med lastbilar och utan miljardinvesteringar från statens sida.
Vägnätet dit är bra och allra bäst vintertid under tjälperioden då den lämpar sig utmärkt till tyngre transporter.
Järnväg från Svappavaara eller Gällivare och till Kaunisvaara anrikningsverk kan man bygga i etapper med början från svenska malmbanan och mot Pajala kommuns malmfält.
Varje klarbyggd etapp skulle ge positiva miljöeffekter med anledning av kortare lastbilstransporter.
Investeringarna i järnväg från malmbanan skulle ge snabb avkastning vilket är bäst för oss alla, även för södra Sverige.
Namn/signatur (publiceras under din text):*:
Sixten Niemi