Detta trots att både kristdemokraterna och centern före valet lovade att banan skulle byggas. Det känns som att bli strypt. Jag undrar hur de som beslutar tänker och vad vill man?
Det vore väl inte svårt att få med de övriga partierna i ett banbygge nu när även Reinfeldt börjat tala om miljön, eller? Att göra som banverket, slå ut med armarna och säga att det är slut med pengar, känns väldigt platt. Som skattebetalare undrar jag:
4 Vart har de anslagna pengarna tagit vägen?
4 Är inte alla miljoner som redan satsats bortkastade pengar?
Banverkets egen utredning visade att banan skulle bli lönsam och jag tycker att de borde ha slagits med näbbar och klor för att kunna fullfölja projektet. Dels för alla larmrapporter om miljön och dels för att Botniabanan ska få sitt fulla värde.
Nu blir Umeå en flaskhals och vilka kan egentligen då utnyttja banan? Att säga att det inte finns pengar är fel för våra industrier går på högvarv. LKAB och Boliden gör miljardvinster och Vattenfall kan bada i pengar tack vare vinsten för 2006.
De hade tillsammans kunnat bidra till Norrbotniabanans fortsatta dragning. Att bygga Norrbotniabanan vore en bra investering för Sverige att minska en smutsig, dyrbar, sinande importerad energikälla.
Det finns fler fördelar med tågtrafik än de miljömässiga. Att till exempel kunna åka mellan Luleå och Stockholm fem till sex timmar snabbare än i dag. När det gäller säkerhet kan ingen gardera sig för olyckor men om man färdas en given sträcka är risken att dö i en olycka 20 gånger större med bil än med tåg.
Många bra artiklar och inlägg har skrivits om Norrbotniabanan, men ett argument för banbygget har jag saknat. När bron till Danmark byggdes fick även Tågkompaniet betala (fast man inte körde tåg söder om Stockholm). Det var för att brobygget var bra för hela Sverige.
Det är samma sak nu och det måste framföras klart och tydligt. Jag vill uppmuntra politiker och projektgrupper som arbetar för denna bana att inte ge upp. Det finns många som stöder er i det tysta.
Bra politik är att ha visioner och att kunna ändra sig, när något blir fel.