Glesbygden behöver fungerande service

En levande kommun i en levande landsbygd förutsätter framförallt en sak; invånare som önskar att bo kvar. Ambitionen om en levande landsbygd torde delas av alla de som önskar ett Sverige som inte slutar vid Stockholms stadsgräns. Ändå vet vi att Norrland brottas med avfolkning, företagsnedläggningar och bristande framtidstro.

De senaste tio åren har antalet bankkontor minskat dramatiskt i Sverige och bankomaterna försvinner utanför större städer.foto: scanpix

De senaste tio åren har antalet bankkontor minskat dramatiskt i Sverige och bankomaterna försvinner utanför större städer.foto: scanpix

Foto: Hasse Holmberg / SCANPIX

Luleå2012-06-25 04:31
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är ett mångbottnat problem utan en universell lösning, men det grundläggande kravet handlar om att det ska vara attraktivt att bo kvar även på mindre orter. Det kräver fungerande service, och där ingår banktjänster.

De senaste tio åren har antalet bankkontor minskat dramatiskt i Sverige och bankomaterna försvinner utanför större städer. Exakt och tillförlitlig statistik över minskningen saknas, bland annat eftersom att bankerna ogärna offentliggör sådana siffror. Men liksom bensinmackarna tycks bankkontor och bankomater sakta men säkert tyna bort i många glesbygdskommuner. Grundläggande service försvinner, och med den försvinner invånarna.

Ökad användning av kreditkort och den tekniska utvecklingen medför självfallet ett minskat behov av fysiska bankkontor, det är en logisk utveckling som vi inte har några synpunkter på. Men i ett land där över hälften av alla invånare lever utanför våra tre storstadsregioner och där vi har 1,7 miljoner pensionärer, säger det sig självt att ett levande Sverige förutsätter tillgång till banktjänster, också i glesbygden.

En tidigare upphandling som genomfördes av den statliga myndigheten PTS år 2008 gjordes för att erbjuda livsmedelsaffärer möjligheten att installera lösningar för enklare banktjänster, som insättningar och uttag, i butiken. Det resulterade då i att 15 orter fick sådana lösningar. Den sista augusti i år löper detta avtal ut, och nu finns möjligheten att samtliga svenska kommuner på allvar ska få ta del av sådana tjänster och kunna skapa småbanker på landsbygden. Men det kommer att kräva att kommunerna tar frågan på allvar och ser att fungerande banktjänster är en grundläggande samhällsservice, just en av flera typer av tjänster som skapar grund för tillväxt och för att människor ska stanna kvar.

Det är i detta fall länsstyrelsernas uppgift att analysera behoven för sina tillhörande kommuner. Kommunerna måste därför agera påtryckare gentemot länsstyrelsen för att se till att man får tillgång till finansiella tjänster som från och med augusti i år kommer att finnas tillgängliga för hela landet.

West International är en av leverantörerna av dessa tjänster, därför har vi givetvis ett uppenbart egenintresse av att dessa tjänster blir sålda. På samma sätt har den lilla livsmedelsbutiken i Ånge eller Dals-Ed ett egenintresse i att kunna finnas kvar och verka på orten. Vi har ett ömsesidigt intresse om en levande landsbygd.

Rent praktiskt fungerar det så att lanthandeln eller livsmedelsaffären får tillgång till ett brett sortiment av tjänster från flera olika aktörer. Tjänster som ofta är kostnadsfria för handlaren. Dessa innefattar bland annat kontoinsättningar, kontantuttag, paketinlämning, paketutlämning samt lösen av plusgiroavier.

Detta är grundläggande tjänster för ett fungerande näringsliv. För att näringsidkare ska kunna bedriva hållbara affärsverksamheter. För att konsumenter ska ha tillgång till en service som sakta men säkert försvunnit. Men inte minst för att kommunen ska kunna erbjuda en levande plats att bo och verka i. Tekniken och lösningarna finns tillgängliga och nu har kommuner och lokala handlare chansen att tillsammans agera för att göra svensk glesbygd mer attraktiv.

Läs mer om