På grund av regler från din plattformsleverantör kan du tyvärr inte utföra prenumerationsärenden i appen.
Debatt: Glesbygden dör om inte drivmedelsskatten sänks
Luleå2005-12-22 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar till Bertil Bartholdson, NSD Debatt den 20 december.<br /><br /><br /><br />Vänsterpartiets Bertil <br />Bartholdson hävdar att bensinen aldrig kommer att bli billig igen. Som grund för sin tes tar han det stigande oljepriset. Men är då Bartholdson omedveten om att 70 procent av dagens bensinpris är skatt och skatt på skatten (moms)? Efter nyår stiger bensinpriset igen. Inte på grund av ökat oljepris, utan på grund av att socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet åter höjer drivmedelsskatterna. <br /><br />Den höjda bensinskatten gynnar bara skatteschejken Pär Nuder och hjälper till att finansiera vänsterkartellens illa förda politik - en politik som riskerar att ta död på glesbygden. <br /><br />En sänkning av bensinskatten är nödvändig. Många människor är i dag helt beroende av bilen. Ett ökande bensinpris innebär försämrade levnadsvillkor - framförallt för låginkomsttagare och människor på landsbygden. <br /><br /><br /><br />En genomsnittsfamilj <br />i Kiruna tvingas betala 24 500 kronor i bensinskatt varje år. För många är det ofta långa avstånd till närmsta vårdcentral eller mataffär. Många pendlar åtskilliga mil till jobbet varje dag. På de flest håll i landet finns det ingen kollektivtrafik värt namnet, alternativen till bilen blir därmed starkt begränsade för att inte säga obefintliga. <br /><br />Därför vill vi kristdemokrater sänka momsen på bensin, diesel, etanol och biogas. Skulle vi bara sänka bensinskatten skulle konkurrenskraften försämras. Men genom en sänkning av momsen bibehålls prisrelationen mellan de miljövänliga alternativen och bensin och diesel. <br /><br />Vi anser att vårt förslag att halvera den svenska bränslemomsen inte heller påverkar kampen mot växthuseffekten negativt. Relationen mellan bensin och alternativa bränslen kvarstår. Momsen är inte en miljöskatt. Miljöskatten är cirka fem kronor per liter och den rör vi inte. Vi vill också höja reseavdraget till 20 kronor per mil. Något vänsterkartellen säger nej till.<br /><br /><br /><br />Givetvis måste vi också ta fram miljövänliga bränslen. Vi har därför lagt konkreta förslag om hur vi ska komma till rätta med bytet av bränslet utan att ruinera människor som är beroende av bilen. Förslag som röstats ner av Bertil Bartholdsons partikamrater.<br /><br />Kristdemokraternas förslag handlar bland annat om att inkludera transportsektorn <br />i det europeiska handelssystemet för utsläppsrätter och att införa en koldioxidrelaterad fordonsskatt i stället för dagens viktbaserade skatt. Vi föreslår också att man tar bort straffskatten på dieselbilar för en snabbare sänkning av koldioxidutsläppen och att man ökar anslagen till forskning och utveckling av alternativ fordonsdrift. <br /><br />Kristdemokraternas förslag gör det möjligt för människor <br />i glesbygden att kunna bo kvar. Bartholdson vill ?planera samhället i framtiden så att behovet av transporter minskar?. Aldrig! Människor måste ha möjlighet att bo och verka där de väljer, inte där politikerna bestämmer! <br /><br /><br /><br />Vi menar att hela landet måste ges reella förutsättningar att kunna leva. Men då måste skatten på drivmedel sänkas och reseavdraget höjas. Annars riskerar vi att glesbygden dör, inte minst <br />i Norrbotten. <br /><br />